بیت کوین چیست؟

بازگشت به وبلاگ
بیت کوین چیست
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

بیت کوین چیست؟

یکی از مسائلی که در حال حاضر در بین سرمایه‌گذاران و به‌خصوص افرادی که روی مواردی مانند طلا، دلار و موارد این‌چنینی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مطرح می‌باشد واحد ارزی دیجیتال جدید است که همه آن را به نام بیت کوین می‌شناسند. این واحد ارزی جدید علاوه بر هیجان زیادی که به دلیل ماهیت دیجیتالی خود در دنیای اقتصاد ایجاد کرده است ارزش بسیاری نیز دارد. به‌گونه‌ای‌ که از نظر قیمتی هر واحد Bitcoin حتی چند ده برابر واحدهای پولی بسیار با ارزش در جهان مانند یورو می‌باشد.

بیت کوین چیست؟

ایده Bitcoin در سال 2009 داده شده تا بتوان بدون نیاز به شخص ثالث هر نوع معامله‌ای را در سرتاسر دنیا انجام داد. بیتکوین یک واحد جدید ارزی است که به‌صورت دیجیتال بوده و رمزگذاری می‌شود تا به‌صورت مشخص به افراد تعلق بگیرد. درواقع ترازهای مالی بیت کوین از طریق یک سری کدهای مشخص به نام کلید که به‌صورت خصوصی و عمومی هستند انجام می‌شود. این کلیدها یا کدها شامل خطوط برنامه نویسی شده طولانی از اعداد و حروف است که طبق یک الگوریتم ریاضی مشخص نوشته می‌شوند.

بعد از اجرای کدهای بیت کوین که به حل مسائل ریاضی پیچیده سیستمی می‌پردازند مقدار مشخص بیت کوین روی بلاکچین ذخیره می‌شود. بلاکچین مجموعه‌ای از بلوک‌های سیستمی است و در هر بلوک معاملات مختلفی انجام می‌شود که نتیجه آن، جمع بیت کوین در حساب شما خواهد شد. برخلاف بسیار از برنامه‌های قابل هک و کلاهبرداری کدهای بیت‌کوین طوری نوشته شده‌اند که هیچ کس نمی‌تواند سیستم را فریب دهد.

عملکرد ارز دیجیتال Bitcoin طوری است که هم از دزدی این ارز جلوگیری شود و هم همه افراد بتوانند با استفاده از آن بدون نیاز به رد و بدل کردن ارزهای کنونی که به‌صورت کاغذی با مقداری مشخص تولید می‌شود در سرتاسر جهان معاملات خود را انجام دهند.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

با اینکه حدود 12 الی 13 سال از شروع استفاده از واحد ارزی بیت کوین می‌گذرد هنوز به‌صورت قطعی نام مخترع آن مشخص نیست. برخی افراد می‌گویند فرد یا گروهی به نام Satoshi Nakamoto آن را در سال 2008 انتشار داده است و روی نرم افزار اصلی بیت کوین که در سال 2009 رونمایی شد کارکرده‌اند.

خیلی افراد ادعا می‌کنند Satoshi Nakamoto نابغه‌ای بوده است که به‌صورت ناگهانی ایده بیت کوین به ذهنش رسیده است. اما در کل جهان این چنین نوآوری‌هایی هیچ وقت به‌صورت ناگهانی اتفاق نمی‌افتد. بلکه همیشه برای هر اکتشاف مهمی تحقیقات زیادی انجام شده است و به‌صورت الهام بخشی یا یک دفعه‌ای نیست و به احتمال خیلی زیاد نیز این اکتشاف کار یک نفر نبوده است.

چرا ساتوشی مخترع بیت کوین ناشناخته است؟

دلایل مختلفی برای پنهان ماندن نام مخترع بیت کوین وجود دارد. اولین دلیل می‌تواند حفظ حریم‌های شخصی باشد. زیرا با افزایش محبوبیت Bitcoin بین دولت‌های جهان احتمالاً مخترع یا مخترعین بیت کوین به شدت مورد توجه رسانه‌ها و دولت‌ها قرار می‌گرفتند و همین موضوع باعث ایجاد دردسرهای بزرگی می‌شد.

دلیل دیگر می‌تواند پتانسیل بیت کوین به دلیل کارآمدی و ارزش بالا در ایجاد اختلال در سیستم بانکی و پولی فعلی باشد. درواقع اگر بیت‌کوین به‌صورت گسترده در سرتاسر جهان به‌عنوان ارز واحد شناخته شود، این سیستم می‌تواند از ارزهای کاغذی حاکم بر کشورها پیشی بگیرد. این امر برای دولت‌ها تهدیدی بزرگ به حساب می‌آید و باعث می‌شود دولت‌ها برای جلوگیری از این عمل برای مخترع یا مخترعین این ارز دردسر ایجاد کنند؛ در نتیجه بهتر است نام مخترع آن مخفی بماند.

یک دلیل مهم دیگر ایمنی فرد یا افراد مخترع Bitcoin از نظر مالی در برابر مجرمان است. زیرا قطعاً شروع کنندگان استخراج ارز دیجیتال بیت کوین بیشترین مقدار را استخراج کرده و از اصلی‌ترین سهامداران BTC هستند یعنی بیشترین بیت‌کوین دنیا را در اختیار دارند.

انتقال بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

در ارز دیجیتال بیت کوین، کلیدهای عمومی مانند شماره حساب بانکی است که کل دنیا می‌توانند آن را بشناسند و تنها برای واریز کردن Bitcoin از طرف دیگران استفاده می‌شود. اما کدها یا کلیدهای خصوصی مانند رمز کارت است که تنها خود شخص صاحب حساب آن را می‌داند و می‌تواند از طریق آن بیتکوین به حساب‌های دیگر واریز نماید.

عملکرد بیت کوین چگونه است؟

Bitcoin یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که از فناوری peer-to-peer برای تسهیل پرداخت‌های فوری استفاده می‌کند. در این سیستم افراد و شرکت‌های مستقلی در شبکه بیت کوین شرکت می‌کنند. هدف ماینرها یا افرادی که معاملات روی بلاکچین را پردازش می‌کنند، پاداش (انتشار بیت‌کوین جدید) و هزینه معاملات پرداخت‌شده در Bitcoin است.

ماینرها دستگاه‌هایی شبیه به کامپیوتر هستند که به‌صورت غیر متمرکز به شبکه بیت‌کوین اعتبار می‌دهند و با حل معماهای بسیار سخت ریاضی که به‌صورت برنامه‌نویسی شده است و دائماً تغییر می‌کنند مانند ارز کاغذی در دنیای مجازی بیت کوین تولید می‌کنند. تعداد کل واحدهای بیت کوین 21 میلیون است و معمولاً ماینرها با حل مسائل کوچک ساتوشی دریافت می‌کنند که کوچکترین واحد Bitcoin است. درواقع هر بیت کوین از 100 میلیون ساتوشی تشکیل شده است و ماینرها ابتدا ساتوشی تولید کرده و بعد با جمع آن‌ها بیت کوین تولید می‌شود.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

نحوه به دست آوردن بیتکوین

روش های مختلفی برای به دست آوردن بیتکوین وجود دارد که به شکل زیر می باشند:

  1. استفاده از سایت های استخراج Bitcoin

در حال حاضر افرادی که سرمایه کافی داشته باشند و معمولاً کارفرمایان می‌توانند در سیستم‌های داد و ستد Bitcoin شرکت کرده و درواقع مانند حقوق در دنیای واقعی، بیت کوین بگیرند. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد که در همه آن‌ها Bitcoin به دست آمده وارد کیف پول بیت کوین شما می‌شود. برخی از وب‌سایت‌ها و صفحات کاری که برای استخراج بیت‌کوین به شما کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Cryptogrind که از طریق وبسایت خود متقاضیان کار و کارفرمایان احتمالی برای استخراج بیت کوین را گردهم آورده است.
  • Coinality دارای مشاغل – آزاد، نیمه وقت و تمام وقت است که پرداخت با Bitcoin و همچنین ارزهای رمزپایه دیگری مانند Dogecoin و Litecoin را ارائه می‌دهد.
  • Jobs4Bitcoins، بخشی از com
  • BitGigs
  1. استفاده از دستگاه های ماینر

ماینرها مانند کامپیوترهای خانگی هستند که البته در اندازه‌های مختلف و با قدرت پردازش متفاوت تولید می‌شوند. بعد از خرید ماینر با راه‌اندازی این دستگاه، استخراج ساتوشی و بیت‌کوین برای شما آغاز می‌شود. البته ماینرها هم سروصدای زیادی دارند و هم برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. در حال حاضر برخی از شرکت‌های خصوصی ماینرهای بسیار بزرگی را تهیه‌کرده و مدیریت می‌کنند.

شما می‌توانید از طریق این شرکت‌ها فضای ابری ماینری ایجاد کنید. دراین‌صورت بر اساس سرمایه‌گذاری شما فضای مشخصی از ماینر به شما تعلق می‌گیرد و در آن فضا هر مقدار ساتوشی تولید شود به شما اختصاص خواهد یافت. سرمایه‌گذاری در این روش به این معنی است که باید بودجه مشخصی به‌صورت ماهانه به‌عنوان اجاره فضای ابری به شرکت موردنظر پرداخت کنید. هرچه فضای بیشتری بخواهید اجاره آن بیشتر می‌شود و قطعاً ساتوشی استخراج‌شده نیز بیشتر خواهد شد.

  1. خرید بیتکوین

شما می‌توانید خود Bitcoin را خریداری کنید. بسیاری از سرمایه‌داران اعتقاد دارند که بیتکوین تنها ارز دیجیتال در آینده جهان است که ارزش زیادی خواهد داشت. به همین دلیل روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و مانند سکه و طلا، بیتکوین خریداری می‌نمایند. با اینکه در حال حاضر Bitcoin از طرف هیچ دولت یا بانک مرکزی پشتیبانی نمی‌شود اما کاملاً می‌تواند با ارزهای سنتی رقابت کند. به علاوه باعث تسهیل در انجام معاملات بزرگ، هزینه کمتر و سود بیشتر خواهد شد.

خطرات سرمایه‌گذاری بیت کوین

خطرات سرمایه‌گذاری Bitcoin

اگرچه Bitcoin به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری عادی در سهام محسوب نمی‌شود و هنوز هیچ سهامی در این زمینه منتشر نشده است. برخی از سرمایه‌گذاران سودجو پس از آنکه ارزش بیت کوین در ماه مه 2011 و دوباره در نوامبر 2013 به سرعت افزایش یافت، پول دیجیتال را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بزرگ در دنیا ترویج دادند. بنابراین در حال حاضر بسیاری از مردم Bitcoin را به دلیل ارزش سرمایه‌گذاری آن خریداری می‌کنند اما هنوز از آن به‌صورت گسترده برای پرداخت و انجام معاملات نقدی استفاده نمی‌کنند.

اگرچه این سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار ارزشمند باشد اما به دلیل ماهیت دیجیتالی آن خطراتی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، اداره حمایت از حقوق مصرف کننده (CFPB) و سایر آژانس‌ها هشدارهای زیادی به سرمایه‌گذاران بیت کوین داده می‌شود. ازطرفی با وجود محبوبیت و ارزش بالای این ارز به دلیل افزایش احتمال معاملات بازار سیاه، پول‌شویی، فعالیت‌های غیرقانونی و یا فرارهای مالیاتی این امکان وجود دارد که برخی دولت‌ها برای جلوگیری از اتفاق‌های گفته شده خرید و فروش Bitcoin را در کشور خود ممنوع یا محدود نمایند.

به‌علاوه در حال حاضر خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌های ارزی انجام می‌شود که سیستم‌های مجازی دارند و مانند هر سیستم مجازی امکان وجود هکرها، بدافزارها و اشکالات عملیاتی وجود دارد. درواقع اگر کسی بتواند به هارددیسک رایانه صاحب Bitcoin یعنی صاحب صرافی دست پیدا کند و رمز خصوصی را هک نماید می‌تواند بیت کوین‌ها را دزدیده و به حساب دیگری انتقال دهد. فقط درصورتی می‌توان از این امر جلوگیری کرد که رایانه ذخیره بیت کوین به اینترنت وصل نباشد.

خطر تقلب در Bitcoin

در حالی که بیت کوین از رمزگذاری کلید خصوصی برای تأیید مالکان و ثبت معاملات استفاده می‌کند، کلاهبرداران ممکن است اقدام به فروش بیتکوین‌های قلابی کنند. به‌عنوان مثال موارد مستندی از دست‌کاری قیمت بیتکوین و فروش بیتکوین تقلبی وجود دارد.

خطر تقلب در بیت کوین

در آینده چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد؟

همانند ارزش مالی ارز هر کشور که واقعاً مشخص نیست در آینده چه اتفاقی برایش می‌افتد، هیچ کس نمی‌داند که Bitcoin ازنظر اعتبار و ارزش چه می‌شود و تا چه حد گسترش پیدا خواهد کرد. با این حال برخی کشورها مانند ژاپن، چین و استرالیا در حال وضع قوانین جدید برای استفاده از بیت کوین در معاملات روزمره خود هستند. این دولت‌ها بیشتر نگران مالیات و عدم کنترل آن‌ها در صورت استفاده گسترده از Bitcoin می‌باشند و می‌خواهند با وضع قوانین جدید از خطرات احتمالی دراین‌باره جلوگیری کنند.

جمع‌بندی

بیت کوین یکی از کشف‌های بسیار بزرگ در دنیای اقتصاد در دو دهه گذشته بوده است. درصورتی‌که استفاده از Bitcoin همگانی و گسترده شود بسیاری از هزینه‌ها کاهش یافته و کارها تا حد زیادی آسان می‌گردد. کشور ایران نیز در چند سال اخیر قوانینی را برای استخراج بیت کوین وضع کرده است و در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به دنبال خرید و فروش Bitcoin می‌باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ