مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال

بازگشت به وبلاگ
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال

همزمان با نوسانات، رشد و یا حتی سقوط ارزهای دیجیتال، همچنین به دلیل افزایش علاقه‌مندی به این ارزها هم در میان سرمایه‌گذاران باتجربه و هم تازه‌کارها، برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان بازار سنتی را کنار گذاشت و به سمت بازار ارزهای دیجیتال رفت؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که بحث داغ مقایسه بازارهای سنتی و بازارهای ارز دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرد. این دو بازار، مزایا و معایبی باهم دارند که در ادامه پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد.

بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال

قبل از ورود ارزهای دیجیتال، تمامی موارد مربوط به خریدوفروش کالا، سرمایه‌گذاری و مواردی از این قبیل توسط بازارهای سنتی یا همان دارایی‌های سنتی انجام می‌گرفت. این دارایی‌های سنتی همه موارد نظیر طلا، نقره، حواله، اسکناس و غیره را شامل می‌شوند.

اما ارزهای دیجیتال که به آنها ارزهای رمزنگاری شده یا (Cryptocurrency) گفته می‌شود توانسته‌اند تا به الان جهان اقتصاد را متحول کنند. این ارزها توسط علم رمزنگاری به وجود می‌آیند و ارزش بالایی هم دارند. ضمن اینکه این ارزها در اشکال مختلف وجود دارند که شناخته شده‌ترین نوع آنها بیت کوین نام دارد.

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

به‌طور کلی و در مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی ممکن است از جنبه‌هایی، بسیار ساده‌تر از سرمایه‌گذاری به روش ارزهای دیجیتال باشد. ارزهای رمزنگاری شده یا همان کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به گونه‌ای دستکاری می‌شوند که ارزیابی آنها را بسیار سخت‌تر می‌کند. بنابراین دارایی کریپتو را نمی‌توان به همان سادگی که تصور می‌شود اندازه‌گیری کرد.

برای همه واضح است که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. اما برای افراد تازه‌کار یا کسانی که برای اولین بار قصد سرمایه‌گذاری در بازار را دارند، استفاده از روش‌های سنتی مثل سرمایه‌گذاری در بورس و یا خریدوفروش سهام، آسان‌تر و قابل اطمینان‌تر به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، در بازارهای سنتی، مقررات و امنیت خاصی مشاهده می‌شود. همین امر باعث می‌شود که در مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری برای افراد در بازارهای سنتی نسبت به بازارهای ارزهای دیجیتال کم‌خطرتر باشد.

اگرچه درباره ارزهای رمزنگاری شده یا همان ارزهای دیجیتال باید گفت که این ارزها دارای زیربنای رمزگذاری بلاک چین هستند. این زیربنا به ارزهای دیجیتالی اجازه می‌دهد تا امنیت بسیار بالایی داشته باشند و از آنها در برابر تهدیدات سنتی مثل کلاهبرداری و مواردی از این قبیل جلوگیری می‌کند.

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

ویژگی‌های ارزهای دیجیتال در مقابل بازارهای سنتی

هدایت ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین باتوجه به موفقیت‌های احتمالی این دارایی‌ها در آینده انجام می‌شود. به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال تنها زمانی وارد چرخه اصلی اقتصاد و صنایع می‌شوند که جایگزین بازارهای سنتی شده باشند. یعنی اینکه هر زمان صنایع مختلف توانستند بازارهای سنتی را کنار بگذارند می‌توانند خود را با ارزهای دیجیتال مرتبط سازند.

درحال حاضر و همگام با پیشرفت در عرصه‌های خاص که با بازارهای سنتی سازگار نیستند، به ویژه آنهایی که نیاز به مبادلات ارزی دارند شاهد استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال هستیم. از ارزهای دیجیتال می‌توان برای دور زدن تورم و تحریم و همچنین کنترل ارز استفاده کرد. در حالی که انجام این کارها از طریق بازارهای سنتی امکان‌پذیر نیست.

اگرچه ارزهای دیجیتال مدتی است که وجود داشته‌اند و در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد و محبوبیت هستند. اما در مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال از نظر کاربردی، این ارزها عملکرد محدودتری نسبت به بازارهای سنتی دارند. محاسبه داده‌ها و حاشیه سود سرمایه‌گذاری‌هایی که با ارز دیجیتال انجام می‌شوند سخت‌تر هستند.

ویژگی‌های ارزهای دیجیتال در مقابل بازارهای سنتی

تأثیر مقررات دولتی بر بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، فناوری‌های رمزگذاری شده‌ای که ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، امکان ناشناس ماندن (Anonymity) و تمرکززدایی (Decentralisation) را ایجاد می‌کنند. اگرچه این امر، یعنی عدم دخالت مقررات دولتی، می‌تواند کاربران را در برابر سیاست‌های دولت محافظت کند، اما از طرف دیگر هم امکان سوء‌استفاده از دارایی را فراهم می‌آورد. به عبارت دیگر، جایی که مقررات دولتی در آن دخالت نداشته باشند باعث جذب افراد سودجو و تبهکاران می‌شود. اکثر افراد تازه‌کار به دلیل عدم وجود مقررات از انجام سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال اجتناب می‌کنند و دلیل آن هم ترس از دست دادن سرمایه است.

در مقابل بازارهای بی‌قانون ارزهای دیجیتال، بازارهای سنتی وجود دارند که در آن، دارایی‌های سرمایه‌گذاران به دلیل قوانین اجرایی دولت به شدت محافظت می‌شوند. در مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، بازارهای سنتی به دلیل مقررات و مهمتر از همه به دلیل شفافیتی که ارائه می‌دهند از سرمایه‌گذاران بی‌تجربه حمایت می‌کنند.

البته، سرمایه گذاران باتجربه می‌توانند انتظار داشته باشند که بازدهی استثنایی را با ارزهای دیجیتال تجربه کنند. با این وجود، انجام سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال باید با دانش کافی همراه باشد. در غیر این‌صورت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

تأثیر مقررات دولتی بر بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال

برای مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال بهتر است نگاهی کلی به مزایا و معایب این دو بازار داشته باشیم:

  • ارزهای دیجیتال می‌توانند برای افرادی که به دنبال تنوع بخشیدن به کار و زندگی خود هستند، مناسب باشند. این ارزها همچنین یک سرمایه‌گذاری مبتنی بر دیجیتال بسیار عالی هستند که می‌توانند در حوزه‌های اقتصادی مختلف، تنوع زیادی ایجاد نمایند.
  • یکی از مهمترین مزایای ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آنها است. افراد با استفاده از این ارزها می‌توانند دارایی‌های خود را از رویدادهای منفی بازار مثل تورم در امان نگاه دارند.
  • باوجود اینکه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی برای افراد باتجربه و دارای دانش به شمار می‌رود، اما این ارزها دارای طبیعت ناپایدار هستند. البته برای دور زدن این طبیعت ناپایدار ارز دیجیتال، کافی‌است تا افراد دانش کافی درباره ماهیت رمزنگاری و رمزگشایی را کسب کنند.
  • از دیگر معایب بازار ارزهای دیجیتال این است که ارزش آنها ناگهان رشد و ناگهان سقوط می‌کند.
  • یکی از مهمترین معایب ارزهای دیجیتال این است که در صورت از دست رفتن سرمایه، امکان زنده کردن آن به هیچ‌وجه وجود ندارد.

مزایا و معایب بازارهای سنتی

  • از طرف دیگر هم یکی از مزایای بازارهای سنتی این است که اندازه‌گیری‌ ارقام در سرمایه‌گذاری‌ها آسان‌تر بوده و ارزش‌ها بر اساس حاشیه سود قابل محاسبه هستند.
  • از دیگر مزایای بازارهای سنتی پایدار بودن آنها است. به نظر می‌رسد که پایداری این دارایی‌ها نظیر طلا، سهام و غیره برای گسترش سرمایه مناسب‌تر باشد.
  • از معایب بازارهای سنتی هم می‌توان به سیاست‌های بازدارنده‌ای اشاره کرد که به تبع وجود مقررات دولتی ایجاد می‌شوند.
  • عیب دیگر این بازارهای سنتی این است که به دلایلی همچون تحریم نمی‌توان در بازه جهانی و بین‌المللی از آنها استفاده و سرمایه‌گذاری کرد.
  • از دیگر معایب بازارهای سنتی تأثیر تورم و رکود اقتصادی بر آن است.

مزایا و معایب بازارهای سنتی

جمع‌بندی‌

بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال هردو جزء لاینفک اقتصاد امروز ما را تشکیل می‌دهند. این دو بازار شباهت‌ها، تفاوت‌ها، مزایا و معایب خود را دارند و نمی‌توان گفت که در بحث سودآوری اقتصادی کدام عملکرد بهتر یا بدتری از خود نشان می‌دهد. بازار ارزهای دیجیتال در سطح بین‌المللی قابل استفاده بوده و می‌توان به دور از هرگونه تورم و تحریم از آن بهره گرفت.

از طرفی هم بازارهای سنتی، پایداری بیشتری داشته و برای تازه‌کارها بهتر است. درنهایت تصمیم با سرمایه‌گذار است که باتوجه به جنبه‌های مختلف و مقایسه بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، بهترین را برای توسعه سرمایه خود انتخاب کند. البته در این راه بهتر است دانش کافی درباره هردو بازار کسب شود و بهره‌گیری از تجربه متخصصین نیز نباید فراموش گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ