فرصت مطالعاتی و پست دکترا در کانادا

بازگشت به وبلاگ
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

فرصت مطالعاتی و پست دکترا در کانادا

شروع یک سفر تحقیقاتی پست دکترا در کانادا، یک دستاورد قابل‌توجه برای محققان و دانشگاهیان است. این دوره به آن‌ها اجازه می‌دهد تخصص خود را کشف کنند، با دانشمندان مشهور همکاری کنند و اکتشافات پیشگامانه انجام دهند. درک معیارها و شرایط کشور کانادا برای شرکت در دوره پست دکترا و فرصت مطالعاتی کانادا، به دانشجویان فوق دکترا کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

پست دکترا چیست؟

پست دکترا گام بعدی در مسیر شغلی آکادمیک پس از اخذ دکترا محسوب می‌شود. در واقع، پست دکترا یک موقعیت موقت است که به یک دکترا اجازه می‌دهد به آموزش خود به عنوان محقق ادامه دهد و مهارت‌ها و تجربه‌هایی را کسب کند. این دوره، افراد را برای حرفه تحصیلی خود آماده می‌کند.

اکثر پست‌های فوق دکترا در دانشگاه یا صنعت هستند، اما برخی از پست‌های فوق دکترا در سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی وجود دارند. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که پست دکترا می‌گیرند، در حوزه‌های STEM کار می‌کنند. هرچند که فرصت‌هایی در علوم اجتماعی و علوم انسانی نیز وجود دارند.

وظیفه کسی که پست دکترا دارد، چیست؟

یک پست دکترا در درجه اول، محققی است که تحت نظارت یک مربی به عنوان بخشی از یک گروه تحقیقاتی بزرگ‌تر کار می‌کند. به این ترتیب، آن‌ها تحقیقاتی را روی یک پروژه از پیش تعیین شده یا یکی از طرح‌های خودشان انجام می‌دهند و آن تحقیق را منتشر می‌کنند. در عین حال، پست دکترا برای آماده‌سازی محققان جوان جهت تبدیل شدن به محققین اصلی یا اعضای هیئت علمی است. بنابراین آن‌ها مسئولیت‌های ارشد مانند راهنمایی، اختصاص کمک هزینه و تدریس را نیز بر عهده می‌گیرند.

مدت زمان پست دکترا چقدر است؟

هیچ مدت زمان مشخصی برای دوره پست دکترا در کانادا وجود ندارد. این مدت زمان به عوامل متعددی مانند دانشگاه، کشور، PI یا بودجه بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، اکثر موقعیت‌ها دو تا سه ساله هستند و برخی از آن‌ها قابلیت تمدید دارند.

انجام بیش از یک دوره فوق دکترا قبل از درخواست برای پست‌های هیئت علمی، معمول است. برخی از کشورها تعداد کل سال‌هایی را که یک فرد می‌تواند به عنوان دکترا کار کند، محدود می‌کنند. به عنوان مثال، در کانادا و سوئد، مجموعا فقط پنج سال پست دکترا ممکن است؛ در حالی که در ایالات‌متحده، محدودیتی برای سال‌های فوق دکترا وجود ندارد.

بودجه پست دکترا چگونه تامین می‌شود؟

بودجه های فرصت مطالعاتی و پست دکترا در کانادا به روش‌های مختلفی تامین می‌شوند. برخی از متقاضیان کارمندان حقوق‌بگیر یک دانشگاه، موسسه یا شرکت هستند. در مواقع دیگر از کمک‌هزینه‌های تحقیقاتی، کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه به آن‌ها کمک هزینه پرداخت می‌شود. در برخی از کشورها، نام موقعیت نشان‌دهنده منبع تامین مالی است. به عنوان مثال، در انگلستان، یک دستیار فوق دکترا روی پروژه‌ای خصوصی برای یک شرکت کار می‌کند و از طریق آن، کمک هزینه دریافت می‌کند.

انواع پست دکترا

به طور کلی، بر اساس محل کار، سه نوع متداول پست دکترا وجود دارد:

پست دکترا آکادمیک

یک فوق دکترای آکادمیک، دانشمندی است که در دانشگاه کار می‌کند. به عنوان یک پست دکترا آکادمیک، قبل از ورود به یک موقعیت شغلی در دانشگاه تحت نظارت یک استاد آموزش خواهید دید. شما به استاد در پروژه‌های تحقیقاتی خود کمک می‌کنید، آزمایش‌های تحقیقاتی خود را انجام می‌دهید و تحقیقات خود را منتشر می‌کنید. بسیاری از اساتید یک موقعیت پست دکترا را در وب‌سایت دانشگاه، رسانه‌های اجتماعی (مانند لینکدین) یا سایر موتورهای جستجوی استخدام ارسال می‌کنند.

پست دکترا صنعتی

یک فوق دکترای صنعتی، در یک شرکت کار می‌کند. بسیاری از دانشمندان به دنبال پست دکترا در صنعت هستند زیرا می‌توانند تحقیقات انجام دهند، حقوق بیشتری دریافت کنند و به منابع بیشتری (تجهیزات، امکانات و مواد تحقیقاتی) دسترسی پیدا کنند. مهم‌تر از همه، این موقعیت ممکن است به آن‌ها کمک کند که به یک شرکت بزرگ وارد شوند.

برخی از شرکت‌ها، فرصت‌های پست دکترا صنعتی را در وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجوی کار یا لینکدین خود معرفی می‌کنند. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند رزومه خود را به بخش منابع انسانی آن‌ها یا مستقیما برای محققی که در آینده مربی شما خواهد شد، ارسال کنید.

پست دکترا دولتی

یک پست دکترای دولتی، دانشمندی است که برای انجام تحقیقات و احتمالا سایر وظایف مرتبط در حوزه علم (مانند بررسی محصولات، پتنت‌ها و کمک‌های مالی) در سمت‌های مختلف دولتی کار می‌کند. دانشمندان معمولا کار خود را در این موقعیت منتشر می‌کنند. برخی از دانشمندان، یک پست دولتی پسادکترا را ترجیح می‌دهند زیرا امکان خدمت‌رسانی به کشور را فراهم می‌کند، مزایای نسبتا خوبی را ارائه می‌دهد و معمولا تعادل بین کار و زندگی سالم را در پی دارد.

شرایط پست دکترا در کانادا

کانادا به دلیل دانشگاه‌های متمرکز بر تحقیق و محیط تحقیقاتی فراگیر خود شناخته شده است. جهت واجد شرایط بودن برای موقعیت پست دکترا در کانادا، کاندیداها به طور کلی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • مدرک دکترا: متقاضیان باید مدرک دکترا خود را از یک دانشگاه معتبر تکمیل کرده باشند.
  • پیشنهاد تحقیق: نامزدها به یک برنامه تحقیقاتی کاملا تعریف شده نیاز دارند که با تخصص سرپرست بالقوه آن‌ها هماهنگ باشد.
  • مهارت زبان: نشان دادن مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی (با توجه به زبان آموزشی) بسیار مهم است. از آزمون‌های زبان رایج مانند آیلتس یا تافل برای ارزیابی مهارت‌های زبانی استفاده می‌شود.
  • تامین مالی: تامین بودجه برای دوره فوق دکترا ضروری است.
  • محدودیت سنی: معمولا محدودیت سنی مشخصی برای موقعیت‌های فوق دکترا در کانادا وجود ندارد.

برترین دانشگاه‌های پست دکترا در کانادا

چندین دانشگاه در کانادا فرصت‌هایی را برای گذراندن دوره پست دکترا در نظر گرفته‌اند. برخی از برترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بریتیش کلمبیا
  • کلگری
  • مانیتوبا
  • کارلتون
  • مک گیل
  • واترلو

برترین دانشگاه‌های پست دکترا در کانادا

نکات مهم برای گذراندن پست دکترا در کانادا

به دست آوردن یک موقعیت پست دکترا در کانادا، دشوار و به شدت رقابتی است. یک تحقیق نشان می‌دهد که تنها 23٪ از فارغ‌التحصیلان دکترا به عنوان کارکنان پژوهشی در آموزش عالی استخدام می‌شوند؛ در حالی که 14٪ به عنوان مدرس کار می‌کنند. این ارقام در برخی از حوزه‌ها پایین‌تر هستند. مثلا برای رشته‌های هنر و علوم انسانی، تنها 14 درصد متقاضیان فرصت مطالعاتی به دست می‌آورند. اگر می‌خواهید برای یک فرصت مطالعاتی و پست دکترا در کانادا درخواست دهید، برای بالا بردن شانس خود بهتر است به این نکات توجه کنید.

از استاد راهنمای دکترا خود مشاوره بگیرید

در اولین قدم، از استاد راهنمای دکترا خود مشاوره بگیرید. بسیاری از دانشجویان گمان می‌کنند این کار نشانه ضعف آن‌ها است. در حالی که باید با سرپرست و سایر همکاران دانشگاهی خود صحبت کنید تا دریچه‌های جدیدی به روی شما باز شود.

سریع‌تر شبکه‌سازی کنید

تحقیقات زیادی در بازار کار در مورد اثربخشی شناخته شدن، برای افراد قبل از درخواست برای مصاحبه وجود دارند. گاهی ممکن است یک موقعیت رسمی پست دکترا پیدا نکنید، اما فرصت‌هایی برای کار مشترک وجود دارند. حوزه‌ها – یا موضوعات تحقیقی – مورد علاقه خود و همچنین دانشگاهیان در آن زمینه را شناسایی کنید.

یافتن بودجه

اگر کسی به گروهی مراجعه کند که به دنبال یک پست دکترا است، پاسخی که امکان دارد دریافت کند، این است: “ما به شما علاقه‌مندیم اما هیچ بودجه‌ای نداریم – اگر می‌توانید برای این منظور بودجه‌ای پیدا کنید، می‌توانید به اینجا بیایید.” برای این منظور، بهتر است از قبل به دنبال بودجه تحقیقاتی خود باشید.

به دنبال فرصت‌هایی خارج از تخصص خود باشید

در مهندسی، یکی از اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند، این است که دقیقا در همان زمینه‌ای که دکترا گرفته‌اند، به دنبال شغل می‌گردند. در عوض، باید به مهارت‌های قابل‌انتقال فکر کنید و اینکه چگونه این مهارت‌ها می‌توانند در طیف وسیع‌تری از فرصت‌ها اعمال شوند. شما می‌توانید بر اساس حوزه تخصصی خود، گزینه‌های متنوعی را برای به دست آوردن یک فرصت مطالعاتی کانادا جستجو کنید.

سعی کنید به عنوان یک محقق در یک شرکت کار کنید

برخی از افراد، تمایلی به پیوستن به صنعت ندارند. کسانی که به عنوان محقق برای یک شرکت کار می‌کنند، ممکن است فرصت‌های بهتری نسبت به کسانی که در یک دانشگاه کار می‌کنند، داشته باشند. فراموش نکنید در صنعت شما به آخرین تجهیزات و فناوری دسترسی دارید. فرقی نمی‌کند کجا کار می‌کنید، مهم‌تر از همه، کیفیت تحقیق و کیفیت انتشارات شما است. شما می‌توانید مقالاتی را در حین کار در دانشگاه یا شرکت منتشر کنید.

انگیزه نامه باید توجه استخدام‌کننده را به رزومه جلب کند

انگیزه نامه باید با توجه به الزامات، شما را به یک نامزد جذاب برای این شغل تبدیل کند. این نامه باید استخدام‌کننده را ترغیب کند که به CV شما توجه کند. تعداد بسیاری از کاندیداها، انگیزه نامه‌ها را به عنوان یک یادداشت بی‌اهمیت می‌بینند که چیزی بیشتر از «اینجا رزومه من ضمیمه شده است، من برای این کار عالی هستم» نیست. اما این یک اشتباه بزرگ و رایج است.

خودتان را به جای فرد تصمیم‌گیرنده بگذارید

متقاضی باید افرادی را که مسئولیت انتخاب او را بر عهده دارند، متقاعد کند. انگیزه نامه باید بر الزامات ضروری کار متمرکز باشد و توضیحات ارائه شده باید قانع‌کننده باشند.

نشان دهید که یک بازیکن تیم هستید

این نکته بسیار مهم است که آن‌ها شما را فردی با قابلیت کار گروهی بشناسند. شما باید نسبت به مشارکت و دستاوردهای سایر همکاران، چه ارشد و چه جوان، احترام قائل باشید. شما باید تصمیم‌گیرندگان را متقاعد کنید که استقامت لازم برای انجام کارهای میدانی دشوار و خسته‌کننده را دارید و می‌توانید از پس موقعیت‌های مختلف و سخت بربیایید.

در مورد چیزی غیر از دکترا صحبت کنید

یکی از مواردی که همکاران دانشگاهی را آزار می‌دهد، این است که متقاضیان نیمی از انگیزه نامه خود را صرف صحبت در مورد دکترا می‌کنند. عمده اساتید در این زمینه توصیه می‌کنند بیشتر درباره پروژه تحقیقاتی مورد نظر صحبت کنید.

جمع‌بندی

برای گذراندن دوره پست دکترا در کانادا و همچنین اخذ فرصت مطالعاتی کانادا بهتر است از قبل به فکر یافتن بورسیه مناسب باشید. دانشگاه‌های زیادی مانند بریتیش کلمبیا، مانیتوبا و … در کانادا بورسیه‌هایی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. نکته مهم در این زمینه، متقاعد کردن تصمیم‌گیرندگان برای موافقت با پروژه تحقیقاتی شما است.

سوالات متداول

  1. دوره پست دکترا در کانادا چقدر طول می‌کشد؟

زمان مشخصی برای دوره پست دکترا وجود ندارد. اما به طور کلی می‌توان یک دوره دو تا سه ساله را لحاظ کرد.

  1. مهم‌ترین موارد برای اخذ فرصت مطالعاتی و پست دکترا در کانادا چیست؟

به غیر از موضوع ارائه شده و اثبات توانمندی‌های متقاضی، بودجه تحقیقات مهم‌ترین مورد برای این منظور است. به همین دلیل، متقاضیان باید به دنبال دریافت بورسیه باشند.

  1. برترین دانشگاه‌های کانادا برای پست دکترا کدم‌اند؟

از برترین دانشگاه‌های کانادا برای دوره پست دکترا می‌توان به دانشگاه بریتیش کلمبیا، کارلتون، کلگری و مانیتوبا اشاره کرد.

ilovephd

academicpositions

goldbio

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ