تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

بازگشت به وبلاگ
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

کشور آلمان با برخورداری از سیستم آموزشی باکیفیت، متقاضیان زیادی را برای تحصیل در دانشگاه‌های خود ترغیب می‌کند. امکان ورود به دانشگاه بدون پرداخت شهریه، سطح بالای کیفیت زندگی در آلمان و دسترسی به منابع و امکانات آموزشی مناسب از مهم‌ترین دلایل انتخاب آلمان به‌عنوان مقصد تحصیلی به‌حساب می‌آید. تنها مشکلی که برخی دانشجویان را از انتخاب آلمان منصرف می‌کند، زبان این کشور است. آلمانی یکی از زبان‌های دشوار شناخته می‌شود و یادگرفتن آن برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان ضروری است.

آیا تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان امکان‌پذیر است؟

استقبال روزافزون دانشجویان بین‌المللی از دانشگاه‌های آلمان باعث شده است برخی از رشته‌ها در سیستم آموزشی این کشور به زبان انگلیسی تدریس شود. در حال حاضر دوره‌های انگلیسی‌زبان در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به ویژه در رشته علوم اجتماعی و موضوعات مرتبط با تجارت و کسب‌و‌کار به‌نسبت رایج است. بنابراین متقاضیانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در  کشور آلمان را دارند با کمی تحقیق و گرفتن مشاوره از کارشناسان تحصیلی و مهاجرتی می‌توانند رشته و دانشگاه موردنظرشان را در این کشور بیابند.

بیشترین و کمترین رشته های تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

بیشترین رشته‌هایی که در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ریاضیات و علوم طبیعی
  • اقتصاد
  • مهندسی
  • حقوق
  • علوم اجتماعی

کمترین رشته های تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زبان و مطالعات فرهنگی
  • داروسازی
  • هنر و پژوهش هنر
  • ورزش
  • دام‌پزشکی

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

انگیزه بسیاری از دانشجویان خارجی برای تحصیل در آلمان، رایگان بودن تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. نباید فراموش کرد که یافتن دوره‌های رایگان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان کار آسانی نیست. زیرا بیشتر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی تدریس می‌شوند.

ابزار جست‌وجوی برنامه بین‌المللی از DAAD (سرویس تبادل دانشگاهی آلمان) در حال حاضر 116 دوره کارشناسی را معرفی می‌کند که به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

وقتی جست‌وجو‌ها را به‌صورت هدفمند برای نمایش رشته‌های مقطع کارشناسی و بدون شهریه انجام دهید تنها 60 رشته تحصیلی باقی می‌ماند. بنابراین، ممکن است برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان به پرداخت شهریه در یک دانشگاه خصوصی نیاز داشته باشید. توجه کنید که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیز از دیگر مقاصد تحصیلی در جهان (با در نظر داشتن سطح کیفی برابر) به‌مراتب کمتر است.

کدام مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان به‌رسمیت شناخته می‌شود؟

در حالی که مقررات استانداردی برای گواهی‌نامه‌های زبان آلمانی در تمام دانشگاه‌های این کشور وجود دارد، دانشگاه‌ها برای پذیرش گواهی‌نامه انگلیسی خاصی هیچ الزام قانونی ندارد. بر این اساس هر دانشگاه می‌تواند شرایط منحصربه‌فردی را برای در نظر گرفتن گواهی‌نامه زبان انگلیسی تعیین کند. بنابراین باید از طریق وب‌سایت دانشگاه از شرایط و قوانین گواهی‌نامه انگلیسی موردپذیرش آن باخبر شوید.

با این حال دو آزمون وجود دارد که تقریبا از سوی تمام دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شود. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • تافل
  • آیلتس

سایر گواهی‌نامه‌های شناخته‌شده را همه دانشگاه‌ها به‌رسمیت نمی‌شناسند. در این صورت باید از دفتر بین‌المللی دانشگاه موردنظرتان استعلام بگیرید که آیا گواهی‌نامه شما را می‌پذیرند یا خیر.

کدام مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان به‌رسمیت شناخته می‌شود؟

برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان چقدر باید انگلیسی بدانم؟

تعیین میزان مهارت و تسلط بر زبان انگلیسی با رشته و دانشگاه انتخابی‌تان ارتباط مستقیمی دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم نوع آزمون و سطح مهارتی موردنظر دانشگاه مقصد را از طریق وب‌سایت آن پرس‌و‌جو کنید.

برای این‌که متقاضیان بدانند چقدر باید به انگلیسی تسلط داشته باشند، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان از اصطلاحات تعریف‌شده توسط شورای اروپا برای سطح‌بندی زبان (CEFR) استفاده می‌کنند. در این مقیاس 6 سطح وجود دارد (A1، A2، B1، B2، C1، C2):

  • A1 پایین‌ترین سطح است و مشخص می‌کند که دانشجو در سطح مبتدی قرار دارد.
  • C2 نشان از بالاترین سطحی دارد که می‌توان به دست آورد.
  • مهارت‌های زبانی متوسط با سطح B2 و مهارت‌های زبانی پیشرفته با سطح C1 مطابقت دارد.

مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان

روش دریافت پذیرش از دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان چندان تفاوتی با دانشگاه‌های آلمانی‌زبان ندارد. متقاضیان برای دریافت پذیرش دانشگاه باید مدارک خود را به آن ارسال کنند. پیگیری فرایند اخذ ویزای تحصیلی در صورت تایید شدن از سوی دانشگاه آغاز خواهد شد. برخی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک تحصیلی قبلی: دبیرستان، کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • کارنامه تحصیلی یا ریز نمرات
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی
  • رونوشت شناسنامه یا گذرنامه
  • حداکثر چهار عکس در اندازه مناسب برای گذرنامه
  • توصیه‌نامه‌ها
  • مقاله یا بیانیه شخصی

فهرست بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

در فهرست زیر می‌خواهیم دانشگاه‌های برتری را در آلمان معرفی کنیم که از سوی بیشتر دانشجویان بین‌المللی انتخاب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب را باید ارائه طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی توسط این دانشگاه‌ها دانست.

علاوه بر این، دانشگاه‌های برتر در بزرگ‌ترین و بین‌المللی‌ترین شهرهای آلمان مانند مونیخ، هامبورگ، برلین و… قرار دارند که این امر شرایط انس گرفتن سریع دانشجویان با زندگی جدید آلمان را آسان‌تر می‌کند. این دانشگاه‌ها همچنین فرصت‌های زیادی را برای کسب تجربه کاری موثر در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

دانشگاه علوم کاربردی Hochschule Mannheim دانشگاه علوم کاربردی مونیخ  دانشگاه‌هامبورگ
موسسه فناوری کارلسروهه  university بن  دانشگاه ULM
دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی برلین university فنی برلین  دانشکده مدیریت HHL لایپزیگ
university علوم کاربردی برمن دانشگاه اشتوتگارت  دانشگاه بایروث
university جیکوبز دانشگاه RWTH آخن  TU دارمشتات
دانشگاه گوتینگن HTW برلین  دانشگاه هوهنهایم
موسسه ماکس پلانک university فرایبورگ university ارفورت
دانشگاه آزاد برلین دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت  دانشکده مدیریت WHU-Otto Beisheim
university فنی مونیخ دانشگاه فنی درسدن university زارلند

فهرست دانشگاه های رایگان انگلیسی زبان در آلمان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان به زبان انگلیسی بسیار کم است. بیشتر دانشگاه‌های بدون شهریه و رایگان در آلمان دوره‌های خود را به زبان آلمانی برگزار می‌کنند. اما نباید ناامید باشید هنوز می‌توان دانشگاه‌هایی با شهریه‌های کم برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان پیدا کرد. برخی از آن‌ها در جزو باکیفیت‌ترین دانشگاه های این کشور به‌حساب می‌آیند. دانشگاه های رایگان انگلیسی زبان عبارت‌اند از:

university فنی مونیخ دانشگاه مونستر
دانشگاه بن university صنعتی هامبورگ
دانشگاه(university) هامبورگ دانشگاه SRH هایدلبرگ
دانشگاه TU دارمشتات university علوم کاربردی Wurzburg Schweinfurt
دانشگاه FAU ارلانگن نورنبرگ university لایبنیتس هانوفر

توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها هنوز برخی از هزینه‌های اداری وجود دارد که با عنوان «سهم ترم» شناخته می‌شوند و شما باید خودتان را برای پرداخت آن‌ها آماده کنید. به‌طور معمول سهم ترم شامل هزینه‌های اتحادیه دانشجویان، بلیت‌های حمل‌و‌نقل عمومی و هزینه‌های ثبت‌نام می‌شود. هزینه کل متناسب با دانشگاه موردنظر شما تعیین خواهد شد و بین 150 تا 300 یورو متغیر است.

مقایسه تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان با زبان آلمانی

از نظر نوع آموزش و الزامات درسی، تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آلمان با تدریس به زبان آلمانی چندان تفاوتی ندارد. تمامی دانشگاه‌های آلمان از سطح کیفی مناسبی برخوردار هستند. به همین دلیل دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کنند با کمبودی مواجه نخواهند بود.

توصیه می‌شود دانشجویانی که می‌خواهند پس از دانش‌آموختگی در کشور آلمان کار و زندگی کنند، آموزش زبان آلمانی را جدی بگیرند. تحصیل به زبان انگلیسی ممکن است در روند یادگیری زبان آلمانی دانشجویان اختلال ایجاد کند.

جمع‌بندی

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان امکان‌پذیر است و دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را در رشته‌هایی مانند اقتصاد، حقوق، ریاضیات، مهندسی و علوم اجتماعی ادامه دهند. امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی بسیار کم است. چراکه بیشتر دانشگاه‌های دولتی دوره‌های خود را به زبان آلمانی برگزار می‌کنند.

topuniversities

studying

mastersportal

mygermanuniversity

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ