اصول اساسی دیجیتال مارکتینگ

بازگشت به وبلاگ
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

اصول اساسی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ راهی برای ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از فناوری‌های اینترنتی است. این حوزه شامل انواع کانال‌های ارتباطی همچون شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و موتورهای جستجو می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به‌طور موثر و دقیق به مخاطبان خود دسترسی داشته باشند. این نوع بازاریابی به آن‌ها امکان خواهد داد تا بازخورد مصرف‌کنندگان را برای بهبود محصولات و خدمات دریافت کنند.

کانال‌های بازاریابی دیجیتال معمولا به‌طور شفاف تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. از این طریق مدیران می‌توانند نتایج کمپین‌های راه‌اندازی‌شده را بسنجند، آمار رشد یا کاهش را دنبال کنند و استراتژی‌های لازم را برای دستیابی به اهداف تجاری بیابند.

دیجیتال مارکتینگ رتبه‌بندی در موتورهای جستجو را بهبود می‌بخشد. برای این منظور حوزه خاصی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) وجود دارد. در این راستا با استفاده از عبارات کلیدی که کاربران اغلب در مورد یک موضوع در اینترنت جستجو می‌کنند، رتبه سایت‌ها در نتایج جستجو بهبود خواهد یافت. در نتیجه شرکت‌ها مشتریان بیشتری را جذب خواهند کرد.

بازاریابی دیجیتال، انتخاب گسترده‌ای از کانال‌های ارتباطی را فراهم خواهد کرد. به این معنی که به تعداد زیادی از مشتریان دسترسی خواهید داشت. این قابلیت به شما امکان می‌دهد این‌کار را با حداقل هزینه و حداکثر تبدیل انجام دهید. ضمن آنکه نظارت بر روندها و تغییرات صنعت به‌منظور استفاده از موثرترین کانال‌ها برای جذب مشتری و دستیابی به نتایج بهتر بسیار اهمیت دارد.

اصول مهم دیجیتال مارکتینگ

ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد که به بازاریابی دیجیتال تعلق می‌گیرند، به‌طوری‌که اغلب تصمیم حذف برخی از ابزارها و یافتن رویکرد مناسب برای بازاریابی کسب‌وکار دشوار است. شما باید خودتان تصمیم بگیرید که بسته‌به حوزه کاری‌تان، روش ارائه و گروه هدف خود، از کدام روش‌ها و استراتژی‌ها بهره ببرید.

استفاده از وب‌سایت به‌عنوان وسیله ارتباطی

وب‌سایت، واسطه آنلاین اولیه بین مشتریان و شرکت محسوب می‌شود. به‌کارگیری آن نقطه شروعی برای اجرای هر شکلی از بازاریابی دیجیتال خواهد بود.

محتوا

یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی آنلاین، نادیده‌گرفتن کیفیت محتوای ارائه‌شده، از طریق کمپین بازاریابی خواهد بود. در چندسال گذشته ثابت شده است که بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و بنری پایدارتر خواهد بود.

بازاریابی آنلاین نیاز به زمان و مهارت دارد

استراتژی‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا از هیچ جا به‌دست نمی‌آیند. دیجیتال مارکتینگ یک شغل تمام‌وقت محسوب می‌شود. بنابراین، مدیریت شبکه‌های اجتماعی را نباید به یک تازه‌کار واگذار کرد. همان‌طور که بهبود مستمر وب‌سایت و محتوای آن حتی در روزهای تعطیل نیز نباید نادیده گرفته شود.

بازاریابی دیجیتال باید از استراتژی خاصی پیروی کند

یکی از اشتباهات مهلک و مکرر در حوزه بازاریابی دیجیتال این است که یک شرکت تجربه‌ای در بخش بازاریابی دیجیتال ندارد، درحالی‌که بودجه زیادی برای این‌کار در نظر می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌ها در این مورد شروع به خرج‌کردن پول در بخش‌های مختلف می‌کنند. با این تصور که به‌طور مساوی بین روش‌های مختلف بازاریابی توزیع شود.

این روش در دیجیتال مارکتینگ ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما این رویکرد در واقع پول زیادی را هدر می‌دهد. بنابراین بهترین کار این خواهد بود که از ابتدا یک استراتژی مشخص برای دنبال‌کردن داشته باشید.

سهولت استفاده مهم‌تر از طراحی جذاب است

قطعا طراحی جذاب وب‌سایت اهمیت زیادی دارد. مشتری هنگام بازدید از وب‌سایت شما انتظار دارد طرح‌های جذابی پیدا کند. در واقع، اگر طراحی در صفحات وب‌سایت به روشی مدرن و نوآورانه انجام شود، مشتری را به سمت شما جذب می‌کند.

یک طراحی جذاب به‌تنهایی می‌تواند مبنای مهمی برای درصد زیادی از فروش شما باشد. این‌کار مشابه چیزی خواهد بود که اپل با طراحی‌های منحصربه‌فرد خود به آن دست ‌یافته است.

سهولت استفاده مهم‌تر از طراحی جذاب است

انواع دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای افزایش دسترسی به مخاطبان استفاده کرد. بهره‌گیری از چندین کانال دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد تا بهترین نتایج را به‌دست آورید.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرآیند جلب‌توجه مشتریان و هدایت آنها به سوی خرید از طریق پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر خواهد بود. شبکه‌های اجتماعی سال‌ها است که بخشی جدایی‌ناپذیر از برندها بوده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده نیز این ابزارها محبوبیت خود را از دست نخواهد داد و موثر باقی می‌مانند. از سال 2022، برخی از شبکه‌های اجتماعی مسدود شده‌اند، اما این امر تغییرات مثبتی را نیز به همراه داشته است.

در صنعت دیجیتال مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی قابل‌دسترسی نیز به‌سرعت شروع به توسعه کرده‌اند، کارکردهای جدیدی اضافه شده است و فرصت‌های بیشتری را به‌وجود آورده‌اند. برای اینکه شبکه‌های اجتماعی فروش و مخاطبان خود را افزایش دهند و سود داشته باشند، باید توجه ویژه‌ای به محتوا داشته باشند.

برخی از شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند که از فروشگاه‌های آنلاین به‌صورت مستقیم خرید کنید. این امر سفر کاربر را بسیار ساده می‌کند. بنابراین برای خرید محصول یا خدمات، نیازی به رفتن به یک وب‌سایت جداگانه نیست.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. این ابزار به شما امکان می‌دهد موقعیت سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. به‌طور معمول، صفحه وب به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که در اولین خطوط Yandex، Google یا موتورهای جستجوی دیگر ظاهر شود.

راه‌اندازی صحیح الگوریتم‌ها در صنعت دیجیتال مارکتینگ وب‌سایت شرکت را ارتقا می‌دهد. به این معنی که محبوبیت و فروش افزایش خواهد یافت.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد محتوای مرتبط با کسب‌وکار شما برای توزیع و ترویج مداوم آن به‌صورت آنلاین، به روشی سازمان‌یافته و استراتژیک برای جذب، تعامل و تبدیل هدف است. انواع مختلف محتوا عبارتند از کپی ایمیل، صفحات فرود، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، اسناد مزایای محصول، تبلیغات بنری می‌شود.

ضمن آنکه ویدئوها، پیام‌های متنی، ویدئوهای تبلیغاتی، خبرنامه‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی، مقالات، وبلاگ‌ها و کارت‌پستال‌های دیجیتال را نیز در برمی‌گیرد. محتوا را می‌توان از طریق کانال‌های مختلف منتشر کرد، اما همه مطالب باید به یک سبک باشند و پیامی واضح را منتقل کنند.

SERM

در صنعت دیجیتال مارکتینگ،SERM  (مدیریت اعتبار موتور جستجو) فرآیند مدیریت شهرت برند در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. این اصل شامل نظارت و تجزیه‌وتحلیل نتایج جستجو و توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود شهرت آنلاین یک برند خواهد شد.

در سال 2023 در SERM استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و رسانه‌های اجتماعی مهم است. برخی از آژانس‌های ارتباطی بزرگ، خرده‌فروشان، خدمات آموزشی و سایر شرکت‌ها، وبلاگ‌ها و مجلات خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا محصولات‌شان را از طریق مطالب کاربردی تبلیغ کنند. زیرا نه‌تنها فروش یک محصول، بلکه ارائه اطلاعات مفید به کاربر و برقراری روابط منظم با او اهمیت دارد.

صنعت دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از اولین و معروف‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که امکان ارتباط بین شرکت‌ها و مشتریان را فراهم می‌کند. برای انجام بازاریابی ایمیلی، باید داده‌های مشتریان را در مراحل مختلف جمع‌آوری کنید. ضمن آنکه باید علایق و ترجیحات مشتریان را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت اجازه اضافه‌کردن آن‌ها را به لیست خود بگیرید.

ایمیل‌ها احتمال دارد شامل اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات، اخبار مربوط به شرکت و رویدادهای آینده، پیشنهادهای شخصی، داستان‌های موفقیت مشتری، پیوندهایی به مطالعات موردی، بررسی‌های فنی یا تجاری باشد.

محتوای این ایمیل‌ها باید مرتبط باشند، زیرا این تنها ابزاری است که مردم محتوا را باز خواهند کرد، می‌خوانند و بلافاصله پس از دریافت آنها را حذف نمی‌کنند. برای افزایش تعامل، می‌توانید محتوای شخصی‌سازی‌شده و پیشنهادهای مرتبط را نیز اضافه کنید.

بازاریابی ویدئویی

ویدئو یکی از قدرتمندترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. مردم عاشق تماشای فیلم‌های سرگرم‌کننده و آموزشی هستند و فیلم‌های موردعلاقه خود را به اشتراک می‌گذارند. طبق آمار یوتیوب، بیش از 2 میلیارد بیننده هر ماه از این رسانه بهره می‌برند.

پیامک (SMS و MMS)

پیام‌های متنی یکی دیگر از راه‌های عالی برای دسترسی مستقیم به مشتریان است. درست مانند رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های موثر باید مختصر باشند. بازاریابان می‌توانند از سرویس پیام کوتاه (SMS) که فقط حاوی متن باشد، یا پیام‌های چندرسانه‌ای (MMS) شامل ویدئوها و گیف‌ها استفاده کنند.

پیامک (SMS و MMS)

کدام نوع دیجیتال مارکتینگ بهتر است؟

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب‌وکار و صنعتی موثر باشد، اما هیچ رویکرد ثابتی برای تمامی آنها وجود ندارد. شرکت‌های مختلف برای دستیابی به اهداف منحصربه‌فرد خود باید تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال متفاوتی را برگزینند. انتخاب بهترین استراتژی به عوامل مختلفی از جمله کارکنان بازاریابی، بودجه، مخاطبان هدف و اهداف تجاری بستگی دارد.

برای مثال کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌توانند استراتژی‌های سئوی ارگانیک را توسعه دهند، برند رسانه‌های اجتماعی بسازند، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و تقویم‌های وبلاگ را راه‌اندازی کنند. شرکت‌های بزرگ‌تر مایل به سرمایه‌گذاری هنگفت برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه تجاری هستند.

چنین شرکت‌هایی این امکان را دارند تا از وبینارها یا پخش‌های اینترنتی، بازاریابی حساب‌های کلیدی (ABM) و سرمایه‌گذاری در رسانه‌های پولی یا بازاریابی PPC بهره ببرند.

جمع‌بندی

در عصر کنونی باتوجه‌به پیشرفت‌های فنی و علمی که در حال وقوع است اهمیت دیجیتال مارکتینگ نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. برای اطمینان از موفقیت بازاریابی دیجیتال باید بر اصول آن تمرکز کنید و با رعایت آنها به هدف موردنظر برسید.

edutoria

blog

roowaad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ