راهنمای سفر به قزوین

بازگشت به وبلاگ
راهنمای سفر به قزوین
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

راهنمای سفر به قزوین

قزوین را می‌توان از غنی‌ترین شهرهای ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری دانست. زیرا درمجموع بیش از 3000 جاذبه گردشگری، چشم‌انداز طبیعی و اماکن مذهبی در شهر قزوین وجود دارد. قزوین جزء شهرهای تاریخی ایران به‌شمار می‌رود و البته امروزه نیز از شهرهای بزرگ صنعتی کشور ما است. بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ ایران از این شهر برخاسته‌اند. همچنین این شهر یکی از پاک‌ترین هواها را میان شهرهای ایران دارد. در سفر به قزوین با مردمی مهربان و مهمان‌نواز برخورد خواهید کرد که لهجه گرم قزوینی‌ آن‌ها به شما دلگرمی می‌بخشد. همه‌ساله افراد زیادی از سرتاسر ایران و حتی جهان برای بازدید از قزوین به این شهر می‌آیند. به‌خصوص تهرانی‌ها که به دلیل نزدیکی به این شهر، به سرچشمه‌ای غنی از تاریخ، فرهنگ و هنر دسترسی آسان دارند.

موقعیت جغرافیایی شهر قزوین

شهر قزوین، مرکز استان قزوین، در 165 کیلومتر شمال غربی شهر تهران واقع‌شده است. جمعیت 342000 نفری این شهر در کوهپایه‌های رشته‌کوه البرز و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا ساکن هستند. اگر قصد سفر به قزوین را دارید، خوب است بدانید که شهر قزوین از نظر جغرافیایی به شهر قلعه‌ای “حشاشین‌ها” در دره الموت نزدیک می‌باشد. این موضوع، از نکات مثبت این شهر به‌شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی شهر قزوین

قزوین دارای اقلیم سردی می‌باشد و میانگین دمای سالانه آن 14 درجه سانتی‌گراد ثبت‌شده است. همچنین میزان بارندگی سالانه در قزوین 318 میلی‌متر و رطوبت آن 51 درصد می‌باشد. در تابستان دمای این شهر بین 22 و 35 درجه و در زمستان بین 4- و 6 درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان برای سفر به قزوین فصول بهار و پاییز و زمان طلایی آن ماه‌های شهریور و مهر می‌باشد. اگر در فصل بهار به شهر قزوین می‌روید، باید انتظار بارش فراوانی را داشته باشید.

موقعیت جغرافیایی شهر قزوین 2

جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین

وقتی سخن از جاذبه‌های گردشگری قزوین به میان باشد، نمی‌توان تصمیم گرفت که سخن را از کجا آغاز کرد. چراکه این شهر از پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. در واقع برخی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران را در قزوین باید جستجو کرد. البته جاذبه‌های گردشگری کوچک، اما مهم و حیرت‌انگیز این شهر نیز کم نیستند. مسجد جامع قزوین، کاروانسرای سعد السلطنه بازار قزوین، دروازه‌های قزوین و مسجدالنبی برخی از مهم‌ترین اماکن دیدنی این شهر هستند که در سفر به قزوین نباید آن‌ها را از دست بدهید.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

کاروانسرای سعد السلطنه در بازار واقع‌شده است و یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های باقی‌مانده از دوره قاجار می‌باشد. ساختار آجری خاص این کاروانسرا و کاشی‌های طاقش، آن را به جالب‌ترین مکان دیدنی قزوین تبدیل کرده است که در سفر به قزوین حتما باید از آن بازدید کرد. این کاروانسرا در دوره قاجار از مهم‌ترین مراکز تجاری قزوین به‌شمار می‌رفته است.

"</p

مسجد جامع

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که در سفر به قزوین نباید آن را از دست دهید، مسجد جامع است. مسجد جامع قزوین قدیمی‌ترین مسجد جامع در کشور ایران می‌باشد که قدیمی‌ترین بخش آن به قرن اول هجری برمی‌گردد. این مسجد طی زمان بارها مرمت‌شده است و قسمت‌هایی نیز به آن افزوده شده‌اند. بنابراین می‌توان در آن، معماری دوره‌های گوناگونی را مشاهده کرد. برنگاره‌های این مسجد برجسته‌ترین ویژگی آن هستند. مسجد جامع قزوین نمونه‌های عالی و کامل از معماری اسلامی به شمار می‌رود.

مسجد جامع

بازار قزوین

در سفر به قزوین حتما سری به بازار آن بزنید. قزوین نیز مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران، یک بازار سنتی دارد. این بازار در دوره صفوی گسترش داده شد و ساختمان کنونی آن بیشتر به دست پادشاهان صفوی و قاجاری ساخته شده‌اند. البته خود بازار به مدت بیش از 1000 سال فعالیت داشته است. تعاملات تجاری با اشخاص روسی در دوره قاجار از این طریق صورت می‌گرفت. به همین دلیل این بازار در دوره قاجار اهمیت ویژه‌تری داشته است.

بازار قزوین

چهل‌ستون قزوین

عمارت چهل‌ستون محل اقامت دائمی دومین پادشاه سلسله صفوی یعنی شاه‌طهماسب دوم بود و البته در دوره صفویان هم ساخته‌ شد. این بنا در میانه یک باغ قرار گرفته است و دو طبقه دارد. مقرنس‌کاری، یعنی به کار رفتن پنجره‌های رنگارنگ، نقاشی‌های دیواری رنگی و طلاکاری ویژگی‌های برجسته این مکان هستند. همین بنا بود که بعدها معماران را تشویق کرد تا عمارت هشت‌بهشت اصفهان را بسازند. چهل‌ستون در دوره پهلوی به‌عنوان زندان مورداستفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل دچار آسیب‌هایی شد. البته اکنون بازسازی شده است و درب‌های آن به‌عنوان موزه به روی همگان باز می‌باشد. بنابراین در سفر به قزوین می‌توانید از آن بازدید نمایید.

چهل‌ستون قزوین

حمام قجر (موزه مردم‌شناسی فعلی)

حمام قجر یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین حمام‌های شهر قزوین است که در دوره شاه‌عباس صفوی ساخته شد. ساختمان حمام به‌خوبی موردحفاظت قرار گرفته است و می‌تواند نحوه عملکرد حمام‌های سنتی ایران را به بهترین نحو به تصویر بکشد. یکی از جاذبه‌هایی که در سفر به قزوین نباید آن را از دست دهید، همین حمام است.

اقامتگاه‌های برتر شهر قزوین

یکی از مواردی که در سفر به قزوین لازم است از آن اطلاع داشته باشید، اقامتگاه‌‌های آن است. در این بخش به طور مختصر به اقامتگاه‌های این شهر خواهیم پرداخت.

هتل البرز قزوین

هتل البرز از هتل‌های پرامکانات قزوین می‌باشد. این هتل در مرکز شهر به نشانی قزوین، خیابان طالقانی، سه‌راه خیام واقع‌شده است. بنابراین در سفر به قزوین با اقامت در این هتل دسترسی به انواع مراکز چون رستوران‌ها، درمانگاه‌ها، اماکن تفریحی و ورزشی بسیار آسان خواهد بود.

هتل البرز قزوین

هتل خانه سنتی بهروزی

یکی از گزینه‌های جذاب برای اقامت در سفر به قزوین خانه بهروزی است. خانه سنتی بهروزی اقامتگاهی می‌باشد که به شیوه معماری سنتی قزوین ساخته‌شده است. به‌جز حیاط اصلی، چندین حیاط جانبی دیگر نیز در این هتل ساخته شده‌اند. نشانی این هتل 3 ستاره قزوین، خیابان امام خمینی، روبروی بازار سعادت است.

هتل مینو قزوین

این اقامتگاه بیست واحد برای پذیرش مهمان دارد و به پایانه مسافربری شهید بهشتی نزدیک است. مسافران این هتل دسترسی آسان‌تری به این پایانه و نیز شهرک‌های صنعتی قزوین خواهند داشت.

هتل مرمر قزوین

هتل چهار ستاره مرمر به دلیل ارائه امکانات عالی توانسته است نظر بسیاری از مسافران را در سفر به قزوین به خود جلب کند. این هتل در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای واقع‌شده است که یکی از معابر پرجنب‌و‌جوش و جذاب شهر قزوین می‌باشد.

غذا‌های قزوین

غذاهای لذیذ قزوین از جاذبه‌های این شهر به‌شمار می‌روند که میراثی از گذشتگان این شهر تاریخی هستند. در ادامه این بخش به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت تا در سفر به قزوین فرصت چشیدن آن‌ها را از دست ندهید.

قیمه نثار

اگر قرار باشد یک غذا را به‌عنوان غذای محلی قزوین نام ببریم، مطمئناً آن غذا قیمه نثار خواهد بود. قیمه در کل به غذاهایی می‌گویند که دارای گوشت گوسفندی خورشتی باشند. اما این قیمه را با قیمه‌های معمولی اشتباه نگیرید. زیرا تفاوت بسیاری دارد. خلال پسته، خلال پرتقال، برنج آبکش، گوشت گوسفندی، زرشک، خلال بادام، پیازداغ، زعفران، رب گوجه و ادویه مخصوص محلی به نام ادویه قیمه نثار ازجمله مواد لازم برای قیمه نثار به شمار می‌روند. قیمه نثار بسیار رنگارنگ و فوق‌العاده مقوی و خوشمزه است که در سفر به قزوین حتما باید آن را امتحان کنید.

قیمه نثار

کوکو شیرین

اگر در سفر به قزوین کوکو شیرین آن را امتحان نکنید، قطعا ضرر کرده‌اید. احتمالاً تاکنون برخی از انواع کوکو را امتحان کرده باشید. اما کوکو شیرین طعم کاملاً متفاوتی با آنچه از دیگر کوکوها به خاطر دارید، در دهان شما ایجاد می‌کند. این مسئله به علت داشتن شکر و دیگر موادی چون گلاب، آرد، پودر هل، ماست، زعفران، روغن و البته مثل هر کوکوی دیگری سیب‌زمینی و تخم‌مرغ است.

کوکو شیرین

حلیم

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به قزوین حلیم آن را امتحان کنید. البته حلیم مختص قزوین نیست، اما قزوینی‌ها مهارت خاصی در حلیم‌پزی به‌دست آورده‌اند. به‌طوری‌که با خوردن حلیم قزوین، حلیم شهرهای دیگر را فراموش خواهید کرد. پس از امتحان کردن حلیم گندم یا آش حلیم قزوین متوجه طعم منحصربه‌فرد آن خواهید شد.

حلیم

شیرین‌پلو

اشتباه فکر نکنید، شیرین‌پلو در واقع فقط پلو نیست. بلکه یک غذای کامل و البته مغذی است که در قزوین بسیار مصرف می‌شود. مواد این غذا عبارتند از برنج، خلال پرتقال، خلال بادام، زعفران، سینه مرغ، سیب‌زمینی، شربت و کره. این غذا به دلیل شیرین بودن با سبزی خوردن بسیار بیشتر می‌چسبد. چشیدن طعم این غذا یکی از جذابیت‌های سفر به قزوین است.

شیرین‌پلو

آش آلو

آش آلو از دیگر خوراکی‌هایی است که حتماً باید در سفر به قزوین خورده شود. همان‌طور که از نام این غذا معلوم است، آلو خشک ماده اصلی آن به‌شمار می‌رود. به‌جز آن، لپه، برنج، سبزی، پیازداغ و ادویه نیز برای آش آلو استفاده می‌شوند. البته به دلیل علاقه قزوینی‌ها به غذاهای شیرین، برخی شکر و آب‌لیمو هم به این خوراکی می‌افزایند تا طعم بهتری بگیرد.

آش آلو

دیماج

اگر سفر به قزوین را در فصل تابستان انتخاب کنید، فرصت چشیدن غذای لذیذی به نام دیماج را خواهید داشت. دیماج یا دگماژ از خوراکی‌های تابستانی قزوین است. این غذا با ترکیب نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی تند، و پیازداغ و گردو درست می‌شود.

دیماج

سوغات قزوین

سفر به قزوین بدون خرید سوغاتی، بی‌معنی است. سوغات قزوین را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. اول، نان‌ها و شیرینی‌های آن هستند که در ایران مشهور می‌باشند و دیگری صنایع‌دستی و آثار هنری قزوین هستند.

اگر می‌خواهید برای کسانی که به خوارکی علاقه دارند، سوغاتی بخرید، می‌توانید نان نازک قزوین را با آن تردی و طعم دل‌نشینش تهیه کنید. البته نان چایی قزوین گره بیشتری با سنت‌های این شهر خورده است و سوغاتی اصیل‌تری محسوب خواهد شد. نان آگردک، کیک شربتی و شیرینی اتابکی از دیگر شیرینی‌های اصیل قزوینی می‌باشند که برای سوغاتی بسیار مناسب هستند. به‌جز نان‌شیرینی، سوغاتی شاخص دیگر قزوین پنیر کوزه‌ای آن است که بهترین مکان برای یافتن نوع اصیل آن بازار قزوین می‌باشد.

سوغات قزوین

در سفر به قزوین برای دوستان هنردوست‌تان می‌توانید به سراغ فرش‌های شهر قزوین بروید که زبانزد هستند. گلیم‌ها و جاجیم‌های قزوین نیز طرح و رنگ محلی خاص خودشان را دارند و نباید هنگام خرید سوغاتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. نواربافی، موج بافی، گلابتون دوزی، نم‌نم دوزی و گیوه‌دوزی از دیگر صنایع‌دستی رایج در قزوین هستند. محصولات آن‌ها بهترین سوغاتی برای عزیزان شما خواهد بود. هنرهای ناب‌تر شهر قزوین نقاشی پشت شیشه و خوشنویسی هستند. پس حتماً هنگام بازگشت از قزوین نسخه‌ای از آن‌ها را برای خود یا عزیزانتان بخرید تا تکه‌ای از روح پایتخت خوشنویسی ایران را همیشه همراه خود داشته باشید.

سوغات قزوین 2

جمع‌بندی

شهر قزوین آن‌قدر جاذبه‌های گردشگری دارد که می‌توانست حتی به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری جهان تبدیل شود. اما به دلیل پایین بودن نسبی میزان تبلیغات گردشگری برای قزوین، آن‌طور که بایدوشاید این شهر موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار نگرفته است. خوراکی‌های خاص، صنایع‌دستی چشم‌گیر و البته شمار بالایی از اماکن تاریخی، باستانی و مذهبی مطمئناً می‌توانند روزها یا حتی ماه‌ها گردشگران این شهر را سرگرم خود کنند. سفر به قزوین سفر به قلب تاریخ، فرهنگ و هنر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ