بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G

بازگشت به وبلاگ
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G برای پاسخگویی به نیازهای گرافیکی بازی‌های K8 و نرخ فریم بسیار بالا طراحی شده است. این کارت گرافیک توانایی و قدرت ردیابی پرتوهای بلادرنگ و هوش مصنوعی را به بازی‌های کامپیوتری شما می‌آورد؛ یک GPU قدرتمند با 24 گیگابایت حافظه اختصاصی که از نوع GDDR6X VRAM 384 بیتی است. با ما همراه باشید تا این غول گرافیکی را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G سرعت فوق‌العاده بالایی را برای گیمرها و سایر کاربران حرفه‌ای رایانه‌ها به ارمغان می‌آورد. این کارت گرافیک قدرتمند و جدید با عملکرد بی‌سابقه و قابلیت‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی ارائه شده است. بنابراین به شما امکان می‌دهد تا در دنیایی با گرافیک فوق‌العاده واقع‌گرایانه غوطه‌ور شوید.

ROG Strix GeForce RTX 4090 معنای کاملا جدیدی را به پردازش گرافیکی می‌بخشد. هر عنصر داخلی و خارجی کارت به این هیولای GPU اجازه می‌دهد تا آزادانه نفس بکشد و به عملکرد نهایی خود دست یابد.

رندر با تاخیر بسیار کم، نرخ فریم فوق‌العاده بالا و ردیابی پرتو پیشرفته در این GPU باعث می‌شود تا تجربه گیمینگ شما بهتر از همیشه باشد. پنل جلویی این GPU خروجی‌های مختلفی مانند DisplayPort 1.4a و HDMI 2.1 دارد. خروجی HDMI 2.1 از پهنای باند تا 48 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین طیف وسیعی از رزولوشن‌ها و نرخ‌های رفرش بسیار بالا نظیر K8-FPS60، K4-fps120 و حتی تا K10 را ارائه می‌دهد.

این کارت گرافیک از نورپردازی ASUS Aura SyncRGB هم برخوردار است و سایر ویژگی‌های کلیدی آن به شرح زیر هستند.

  • 16384 هسته CUDA
  • معماری آدا لاولیس
  • 24 گیگابایت حافظه پردازشی VRAM GDDR6X
  • سرعت حافظه 21 گیگابایت بر ثانیه
  • رابط حافظه 384 بیتی
  • پورت‌های HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4a
  • رزولوشن 4320×7680
  • رابط PCIe 4.0 x16
  • فن‌های سه‌گانه Axial Tech

معماری NVIDIA Ada Lovelace

گفتیم که این کارت گرافیک قدرتمند بر اساس معماری آدا لاولیس انویدیا (NVIDIA Ada Lovelace) ساخته شده است. معماری آدا لاولیس دارای هسته‌های Tensor نسل چهارم، هسته‌های نسل سوم RT، فناوری تنظیم مجدد سایه‌ها (Shader Execution Reordering) و دیگر ویژگی‌های زیر است.

1. ردیابی اشعه

معماری Ada شکوه کامل «ردیابی پرتو» را ارائه می‌دهد که نحوه رفتار نور در دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. با قدرت سری RTX 40 و هسته‌های نسل سوم RT، می‌توانید دنیای مجازی را با جزئیاتی فوق‌العاده درک کنید و یک تجربه گیمینگ همه‌جانبه داشته باشید.

2. NVIDIA DLSS 3

DLSS پیشرفتی در زمینه گرافیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که عملکرد GPU را به شدت افزایش می‌دهد. این فناوری با استفاده از هسته‌های تانسور نسل چهارم و شتاب‌دهنده جریان نوری در پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce RTX 40، از هوش مصنوعی برای ایجاد فریم‌های با کیفیت بالا استفاده می‌کند.

3. NVIDIA Reflex

تاخیر کم و پاسخ‌گویی سریع، از مهم‌ترین مزایای کارت گرافیکASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G محسوب می‌شوند. فناوری NVIDIA Reflex برای بهینه‌سازی و اندازه‌گیری تاخیر سیستم ساخته شده است. این فناوری امکان دستیابی سریع‌تر به هدف، زمان واکنش رعدآسا و دقت بهینه را برای بازی‌های سنگین فراهم می‌کند.

4. NVIDIA G-SYNC

با فناوری NVIDIA G-SYNC از گیم پلی روان و بدون لگ با نرخ تازه‌سازی یا رفرش بالا، به علاوه کیفیت HDR و موارد دیگر بهره‌مند می‌شوید. این فناوری می‌تواند بهترین و بالاترین کیفیت را برای گیمرها به ارمغان آورد.

5. کیفیت K8

با کارت گرافیک GeForce RTX 4090 می‌توانید تصاویر و بازی‌های خود را با رزولوشن فوق‌العاده K8 داشته باشید. با ویژگی GeForce Experience ShadowPlay می‌توانید فیلم‌هایی با حداکثر وضوح K8 بگیرید و با رمزگشایی AV1 به راحتی پخش کنید.

6. واقعیت مجازی

پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4090 می‌توانند یک تجربه واقعیت مجازی همه‌جانبه را ارائه دهند.

7. نوار BAR قابل تغییر

نوار BAR قابل تغییر یک ویژگی پیشرفته PCI Express است. با این ویژگی، پردازنده یا CPU قادر است کل فریم بافر GPU را به یک‌باره در دسترس داشته باشد و عملکرد را در بسیاری از بازی‌ها بهبود بخشد.

8. انویدیا استودیو

اجرای ایده‌های شما توسط ویژگی NVIDIA Studio تسریع خواهد شد. پروژه‌های خلاقانه خود را با NVIDIA Studio به سطح بالاتری ببرید.

کارت‌های گرافیک سری RTX 40 که با سخت‌افزار اختصاصی جدید بهینه شده‌اند، عملکرد بی‌نظیری برای رندر سه‌بعدی، ویرایش ویدیو و طراحی گرافیکی ارائه می‌کنند. کارت گرافیکASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G قابلیت‌های شتاب دهی بی‌سابقه‌ای دارد که در اجرای برنامه‌های سنگین و پیشرو بسیار کارآمد خواهند بود.

درایورهای پیشرفته NVIDIA Studio برای ارائه پایداری حداکثری در طراحی گرافیکی ساخته شده‌اند. در واقع NVIDIA Studio مجموعه‌ای از ابزارهای انحصاری است که از قدرت RTX برای سرعت بخشیدن به پردازش‌های سنگین با کمک هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

سیستم خنک‌کننده

ایسوس برای خنک‌سازی این غول گرافیکی از یک فن سه‌گانه Axial Tech استفاده می‌کند. این فن سه‌گانه می‌تواند جریان هوای بسیار خوبی را به درون GPU منتقل کند.

فن‌های خنک‌کننده این GPU روی بلبرینگ‌های دوتایی کار می‌کنند و بسیار بزرگ‌تر شده‌اند. بنابراین تا 23 درصد هوای بیشتری را در کارت جریان می‌دهند و دما، نویز و صدای آن‌ها کاهش می‌یابد. این سیستم خنک‌کننده عظیم باعث کاهش نویز و حرارت چشمگیر در GPU می‌شود تا به اورکلاک عالی در حافظه و هسته GPU دست یابید.

پره‌های هیت سینک نیز موازی با براکت IO قرار گرفته‌اند. به این معنی که بیشتر جریان هوا از بالا و پایین کارت خارج می‌شود و به کیس شما برمی‌گردد. این یک رویکرد سنتی برای خنک‌سازی است و به خوبی هم کار می‌کند. در عین حال، پیشنهاد می‌کنیم که ROG Strix را در یک کیس کوچک قرار ندهید، چراکه در این صورت نمی‌تواند به حداکثر کارایی خود دست یابد.

مشخصات ظاهری و فیزیکی

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G بسیار بزرگ است. وزن آن کمی بیش از 2.5 کیلوگرم است و ابعاد 358×70×149 میلی‌متری دارد. بنابراین بسیار بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از Nvidia RTX 4090 Founders Edition با ابعاد 304×67×137 میلی‌متر و وزن 2186 گرم است.

با این اوصاف، ابعاد RTX 4090 باعث می‌شود که به یک کیس بسیار بزرگ نیاز داشته باشید. ایسوس از یک طراحی بزرگ 3.5 اسلاتی برای RTX 4090 استفاده کرده است که باعث می‌شود بقیه اجزای رایانه شما در اطراف آن کوچک به نظر برسند.

مشخصات ظاهری و فیزیکی

پورت‌ها و اتصالات

کارت گرافیک RTX 4090 از اتصال برق 16 پین جدید NVIDIA استفاده می‌کند. ایسوس یک منبع تغذیه (PSU) عظیم 1000 واتی را برای همراهی با آن توصیه می‌کند. بنابراین اگر قصد خرید این کارت گرافیک را دارید، ممکن است به تعویض بیش از یک قطعه در سیستم خود نیازمند شوید.

خروجی‌های صفحه‌نمایش کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G شامل دو کانکتور HDMI 2.1 و سه کانکتور DisplayPort 1.4 هستند. اما شما می‌توانید در هر زمان، تنها به چهار نمایشگر خروجی بدهید. با توجه به این موضوع که معماری آدا لاولیس در سال 2019 ساخته شد، عدم پشتیبانی RTX 4090 از DisplayPort 2.0 کمی گیج‌کننده است.

سوئیچ دوگانه BIOS در لبه کارت نیز به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به وارد شدن به نرم‌افزار، بین پروفایل‌های مختلف عملکرد و سرعت GPU جابه‌جا شوید. یک نشانگر جدید سنجش قدرت نیز به شما امکان می‌دهد از PSU کارت گرافیک مطلع شوید. این نشانگر دارای مداری با سرعت بالا است که توان ورودی از PSU شما را کنترل می‌کند. این مدار می‌تواند مشکلات احتمالی در تنظیم ولتاژ یا مشکلات اتصال در کابل را به شما اطلاع دهد.

مشخصات زیبایی‌شناسی

آخرین نسل کارت‌های ROG Strix از نظر زیبایی‌شناسی نیز به طور قابل توجهی نسبت به سری‌های قبلی تغییر کرده است. مدل RTX 4090 دارای گوشه‌های گرد، جزئیات قرمز و بنفش و یک کلاهک قابل توجه در انتهای کارت است که با نور RGB روشن می‌شود. با این حال، به جز عبارت جمهوری گیمرها با نور پس‌زمینه در کنار آن، بقیه قسمت‌های کارت به طور قابل‌توجهی فاقد هرگونه نورپردازی متظاهر دیگری هستند.

روی بدنه کارت گرافیک عبارت GEFORCER RTX و در انتهای شاسی کارت و روبه‌روی پورت‌های ویدئویی نیز آرم “Republic of Gamers” دیده می‌شود.

عملکرد

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G از معماری گرافیکی Ada Lovelace و یک حافظه عظیم 24 گیگابایتی بهره می‌برد. بنابراین کاملا آماده است تا بازی‌های K8 را با نرخ فریم 60 و 120 فریم بر ثانیه اجرا کند.

ایسوس از یک کنترل قدرت دیجیتال با توان بالا و خازن‌های K15 برای تامین حداکثر عملکرد استفاده می‌کند. فناوری خودکار و دقیق داخلی «Auto-Extreme» مهر تایید دیگری بر عملکرد خیره‌کننده RTX 4090 میزند.

ممکن است انویدیا DisplayPort 2.0 را به معماری Ada Lovelace و کارت‌های گرافیک جدید سری GeForce RTX 40 اضافه نکرده باشد. اما ASUS، کارها را در کارت‌های گرافیک رده بالای خود به شکلی کاملا متفاوت انجام می‌دهد. کارت گرافیک RTX 4090 با دو پورت HDMI 2.1 خود قادر است تصاویر باکیفیت بسیار بالا را به یک تلویزیون یا مانیتور گیمینگ سطح بالا و دارای اتصال HDMI 2.1 برساند.

ایسوس نه یک، بلکه دو پورت HDMI 2.1 را در اختیار شما قرار می‌دهد. بدین ترتیب، می‌توانید به طور هم‌زمان به دو تلویزیون یا یک تلویزیون و یک مایتور گیمینگ با قابلیت HDMI 2.1 متصل شوید.

مزایای کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G

نسخه جدید ASUS ROG Strix تمام نقاط مثبت کارت‌های گرافیک دیگر را در خود جمع کرده است؛ ویژگی‌هایی مانند معماری گرافیکی AD102-300، حافظه 24 گیگابایتی GDDR6X و توان کافی برای تامین fps 120 که به اجرای نرم بازی‌های K8 منجر می‌شود. در اینجا به برخی از مهم‌ترین مزایای کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 اشاره کرده‌ایم.

  • در حال حاضر، بهترین کارت گرافیک موجود در بازار به شمار می‌رود.
  • بازی‌های K4 را به آسانی بازی‌های فول اچ‌دی و قدیمی‌تر اجرا می‌کند.
  • فناوری DLSS 3.0 آن می‌تواند نرخ فریم دو برابری را به شما ارائه دهد.
  • عملکرد ردیابی پرتوی بسیار بهتری دارد.
  • با قابلیت رمزگذاری AV1 آن می‌توان ویدیوهای K8 را به آسانی ضبط و پخش کرد.

جمع‌بندی

نام تجاری ROG Strix در ابتدا به صورت یک زیر برند پیشرفته از ROG Matrix و ROG Ares طراحی شد. اما در طول سال‌ها به یکی از برترین مارک‌های کارت گرافیک با طراحی سفارشی تبدیل شده است که همه بخش‌های بازار را در بر می‌گیرد.

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G با طراحی فوق‌العاده ممتاز خود می‌تواند بازی‌ها را با سرعت و کیفیت بسیار بیشتری اجرا کند. همچنین بالاترین نرخ اورکلاک را در میان کارت‌های گرافیک به دست آورده است. اگر از لحاظ بودجه مشکلی نداشته باشید، این محصول در حال حاضر می‌تواند بهترین انتخاب ممکن محسوب شود. لطفا هرگونه سوال یا نظر خود درباره کارت گرافیگ RTX 4090 را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. آیا RTX 4090 بهترین گزینه برای گیمینگ است؟

RTX 4090 یک کارت گرافیک گیمینگ بی‌نظیر در بازار محسوب می‌شود. این کارت عملکرد بسیار بالایی دارد و 24 گیگابایت حافظه ویدئویی فوق‌سریع از نوع GDDR6X را ارائه می‌دهد. اجرای بازی‌های K8 با نرخ فریم 120 هرتز، بهترین آپشن موجود محسوب می‌شود.

  1. آیا RTX 4090 بهتر از 3090 است؟

RTX 4090 از همه نظر دارای مشخصات بهتری نسبت به RTX 3090 است و حدود 50 درصد هسته‌های CUDA، SM، RT و Tensor بیشتری دارد. همچنین ساعت پایه و تقویتی بالاتر از 3090 دارد و حافظه آن هم کمی سریع‌تر است.

  1. آیا RTX 4090 ارزش هزینه بالا را دارد؟

با نگاهی به عملکرد RTX 4090 که در مقاله با جزئیات بیشتر به آن پرداختیم، ارزش تمام پول پرداخت شده برای آن را دارد. اگر دنبال به حداکثر رساندن تنظیمات درون بازی‌ها هستید و می‌خواهید رزولوشن را با فعال کردن Ray Tracing به K4 برسانید، قطعا خرید این GPU ارزش هزینه بالا را خواهد داشت.

  1. کارت گرافیک RTX 4090 چه میزان حافظه پردازشی اختصاصی دارد؟

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4090 O24G از معماری NVIDIA Ada Lovelace پشتیبانی می‌کند و با 24 گیگابایت حافظه G6X ارائه می‌شود. بنابراین تجربه فوق‌العاده‌ای را برای گیمرها و طراحان حرفه‌ای رقم خواهد زد.

 

ldlc

bhphotovideo

tomshardware

tweaktown

hardwarezone

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ