تأثیر عوامل مختلف بر قیمت تیرآهن

بازگشت به وبلاگ
تأثیر عوامل مختَژلف بر قیمت تیرآهن
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

تأثیر عوامل مختلف بر قیمت تیرآهن

یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، تیرآهن می‌باشد. حجم استفاده از این پروفیل در ساختمان‌سازی بسیار بالا است. در نتیجه، کوچک‌ترین تغییر در قیمت آن باعث ایجاد اختلاف زیاد در هزینه اجرا می‌شود. بنابراین انتخاب مناسب بهترین محصول، تاثیر بسزایی در موفقیت و شکست هر پروژه خواهد داشت. تیرآهن‌ها در سایزها و ضخامت‌های مختلف و همچنین در انواع و اشکال بنا به کاربرد آنها، تولید می‌شوند. آنها هم به صورت شاخه‌ای و هم کیلویی قابل عرضه هستند. در ادامه این مطلب مختصراً به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر قیمت تیرآهن خواهیم پرداخت.

فاکتورهای موثر بر محاسبه قیمت تیرآهن

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت این محصول پرکاربرد ساختمان دخیل هستند. این پارامترها عبارتند از:

  • سایز و ضخامت تیرآهن: اولین فاکتوری که مستقیماً بر محاسبه قیمت پروفیل تیرآهن تاثیر می‌گذارد، سایز و ضخامت است. تیرآهن‌ها در سایزهای مختلف 12، 16، 18، 20، 22، 24، 27 و 30 تولید می‌شوند. هرچقدر سایز و ضخامت تیرآهن بیشتر باشد، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.
  • شکل و نوع تیرآهن: شکل و نوع تیرآهن پارامتر دیگری است که به صورت مستقیم بر محاسبه قیمت این مصالح ساختمانی تاثیر می‌گذارد. تیرآهن‌ها در انواع مختلف (CPE) یا لانه زنبوری، (IPB)، (IPE)، (INP) تولید و عرضه می شوند و هرکدام وزن متفاوت و به تبع آن، قیمت متفاوتی دارند.
  • جنس تیرآهن: تیرآهن‌های فولادی بر اساس استانداردهای جهانی از هریک از جنس‌های ST37، ST44 و ST52 تولید می‌شوند. بنابراین جنس مورد استفاده در تولید تیرآهن تأثیر مستقیم بر محاسبه قیمت آن دارد.

فاکتورهای موثر بر محاسبه قیمت تیرآهن

روش محاسبه قیمت تیرآهن

همان‌طور که گفته شد، می‌توان گفت عوامل مختلفی بر محاسبه قیمت آهن و محصولات آن تاثیر می‌گذارند. بنابراین محاسبه قیمت آهن‌آلات و پروفیل‌های مختلف آن از جمله تیرآهن، با پیچیدگی‌های خاصی روبه‌رو می‌شود. در یک تعریف کلی، قیمت روز تیرآهن بر اساس سایز، ضخامت، جنس، وزن، شکل و نوع آن تعیین می‌گردد. اما چگونه می‌توان قیمت آن را به با استفاده از فرمول به دست آورد؟

قیمت پروفیل‌های مختلف از جمله تیرآهن، هم به صورت آنلاین و با اپلیکیشن‌های مختلف و هم به صورت دستی و با استفاده از فرمول، قابل محاسبه است‌. برای به دست آوردن قیمت هر تیرآهن ابتدا وزن آن برحسب کیلوگرم بر دسی‌متر مربع محاسبه می‌شود و فرمول آن به شکل زیر است:

چگالی (وزن مخصوص)× ضخامت تیرآهن= وزن تیرآهن

برای به دست آوردن حجم تیرآهن هم از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

سطح مقطع یا عرض تیرآهن × طول= ضخامت تیرآهن

فرمول کامل محاسبه وزن تیرآهن نیز چنین خواهد بود:

وزن تیرآهن = وزن مخصوص یا چگالی تیرآهن× قطر یا ضخامت × عرض × طول

نکته: وزن مخصوص یا چگالی آهن برای هر پروفیل معادل 7.86 کیلوگرم بر دسی‌متر مربع است که برای محاسبه وزن تیرآهن در فرمول جای داده می‌شود. در نهایت هم قیمت یک کیلوگرم آهن در وزن تیرآهن ضرب و هزینه تیرآهن محاسبه می‌گردد.

عوامل غیرمستقیم موثر بر قیمت تیرآهن

می‌توان گفت در کنار پارامترهایی که به صورت مستقیم بر محاسبه قیمت پروفیل تیرآهن تاثیر می‌گذارند، عواملی هم به صورت غیرمستقیم و پشت پرده بر قیمت این محصول مؤثر هستند. این عوامل در ادامه بررسی شده‌اند:

  • قیمت ارز: برای همه واضح است که قیمت نوسانات ارزی تا چه حد می‌تواند بر قیمت آهن‌آلات مختلف و پروفیل‌ها از جمله تیرآهن تأثیر بگذارد. بنابراین اولین عامل تأثیرگذار را می‌توان نوسانات ارزی برشمرد. به عنوان مثال، با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت مواد اولیه نیز افزایش و در نهایت قیمت پروفیل تیرآهن نیز دستخوش تغییر قرار می‌گیرد.
  • صادرات و واردات: میزان صادرات و واردات نیز از جمله عواملی هستند که بر قیمت آهن‌آلات و تیرآهن تاثیر بسزایی می‌گذارند. در صورتی که میزان صادرات به حدی باشد که نتوان نیاز داخلی را تأمین کرد، قیمت نیز به موازات آن افزایش می‌یابد. عکس این قضیه نیز صدق می‌کند. یعنی در صورتی که میزان واردات بیش از نیاز تقاضای داخل باشد، قیمت این محصول نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • میزان عرضه و تقاضا: در یک حالت کلی، عرضه و تقاضا می‌بایست رابطه مستقیم با هم داشته باشند. یعنی اینکه کارخانجات باید بتوانند به میزان کافی به تقاضای مصرف‌کننده پاسخ بدهند. در صورتی که میزان تقاضا بیش از عرضه باشد، به ناچار قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • مواد اولیه: برای تولید آهن‌آلات از جمله تیرآهن به مواد اولیه باکیفیت نیاز است. وجود مواد اولیه به میزان لازم باعث تولید بیشتر تیر‌آهن در کارخانجات می‌شود. البته اینکه مواد اولیه در داخل کشور وجود داشته باشند و یا اینکه از خارج از کشور وارد شوند نیز می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد.

عوامل غیرمستقیم موثر بر قیمت تیرآهن

نکات مهم به هنگام خرید تیرآهن

پس از بررسی تأثیر عوامل مختلف بر قیمت تیرآهن باید توجه داشت که در کنار قیمت، توجه به نکات زیر برای خرید یک محصول باکیفیت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

  • بررسی و مشاهده شناسنامه‌ کنترل کیفی تیرآهن

یکی از نکات مهم برای انتخاب بهترین نوع تیرآهن، دریافت برگه آنالیز یا شناسنامه کنترل کیفی آن است. این شناسنامه حاوی اطلاعاتی از جمله برند تولیدکننده، مشخصات فنی، ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی و غیره می‌باشد. از آنجایی که قیمت تیرآهن بر اساس این اطلاعات به مشتری داده می‌شود، بنابراین دانستن آنها جلوی هرگونه کلاهبرداری را خواهد گرفت.

  • بررسی کیفیت تیرآهن با کمک جدول اشتال

جدول اشتال نوعی جدول استاندارد است که مقادیر عددی تیرآهن از جمله اندازه، ضخامت، وزن و سایز مشخصات آن را نشان می‌دهد. این جدول به تعیین کیفیت محصول کمک می‌کند و بنابراین می‌توان با مقایسه مقادیر عددی داده‌شده توسط کارخانه با جدول اشتال به میزان کیفیت تیرآهن پی برد. هرچقدر مقادیر عددی به اعداد موجود در جدول نزدیک‌تر باشند، تیرآهن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

  • توجه به شکل ظاهری تیرآهن

از دیگر نکاتی که باید در کنار قیمت به آنها توجه کرد، شکل ظاهری این محصول می‌باشد. هر تیرآهن از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با نام جان و بال شناخته می‌شوند. تیرآهن نباید دارای دفرمگی یا اعوجاج باشد. کیفیت محصول و شکل سالم آن با قیمت آن، ارتباط مستقیم دارد.

توجه به شکل ظاهری تیرآهن

  • توجه به رنگ تیرآهن

یکی دیگر از عوامل مهم هنگام خرید تیرآهن، توجه به رنگ آن است. در حالت نرمال، رنگ تیرآهن باید مشکی و طوسی پررنگ باشد. البته تیرآهن در مجاورت رطوبت و هوا دچار تغییر رنگ می‌شود، اما این تغییر رنگ نباید خیلی شدید باشد. چنانچه تغییر رنگ یا همان زردی تیرآهن سطحی باشد، می‌توان آن را رفع کرد. اما تیرآهنی که دچار زنگ‌زدگی عمقی یا خوردگی شده باشد، در دسته تیرآهن‌های درجه سه یا چهار قرار دارد و برای کاربردهای دارای اهمیت پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت تیرآهن‌های درجه سه و چهار طبیعتاً نسبت به درجه‌های یک و دو، پایین‌تر است و باید به هنگام خرید، این نکته را مدنظر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ