نصب کلید کولر آبی هوشمند

بازگشت به وبلاگ
نصب کلید کولر آبی هوشمند
ارسال شده توسط: Admin نظرات: یک نظر

نصب کلید کولر آبی هوشمند

یکی از بهترین راه‌ها برای آسودگی بیشتر و جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از ابزارهایی است که وسایل الکترونیکی ما را هوشمند می‌کنند. کلید کولر آبی هوشمند هم یکی از این ابزارها است که جای کلید‌های قدیمی کولر آبی را می‌گیرد. با استفاده از این کلید هوشمند، می‌توانیم دما و زمان روشن و خاموش شدن کولر آبی را با استفاده از خود کلید، دستگاه کنترل از راه دور (ریموت کنترل) و تکنولوژی وای فای (WiFi) کنترل کنیم. در ادامه، به نسل‌های مختلف کلیدهای کولر آبی و نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند خواهیم پرداخت.

کلید کولر آبی در گذر زمان

بیشتر کولرهای آبی موجود در بازار، تنها یک کلید دارند که روی دیوار نصب می‌شود و ما باید به‌صورت دستی و با استفاده از دکمه‌های روی آن، پمپ و موتور کولر را روشن کنیم. همچنین، این کلیدها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها دو حالت تند و کند موتور توسط آنها کنترل می‌شود.

در نسل‌های جدیدتر، کلیدهای کولر آبی از نوع ریموت‌دار هستند که با استفاده از آنها می‌توان کولر را از راه دور کنترل نمود. با وجود دستگاه کنترل از راه دور، دیگر لازم نیست از جای خود برخیزیم و از دکمه‌های روی آن را استفاده کنیم. این دستگاه‌ها درست مثل ریموت کنترل تلویزیون، کار ما را راحت کرده‌اند. در نسل‌های بعدی، کیفیت این کلیدها بالاتر برده شده است. کلیدهای هوشمندی کنونی به ما این اجازه را می‌دهند که کنترل کامل کولر آبی خود را نه تنها در خانه که در بیرون از خانه هم به‌دست بگیریم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند چگونه است و این کلید چگونه کار می‌کند؟ این دو موضوعاتی هستند که در بخش‌های بعدی این مقاله به آنها می‌پردازیم.

نسل جدید کلید کولر آبی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از عیوب کولرهای آبی قدیمی که برای خیلی از ما مشکل‌ساز بوده و هست، نبود ترموستات در آنها است. ترموستات حاوی یک مدار الکترونیکی سنسوردار می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن، دما را در محیط‌های بسته کنترل کرد. نصب کلید کولر آبی هوشمند به دلیل ترموستات، این عیب کولرهای آبی را هم کنترل می‌کند. وقتی دمای محیط از یک حد مشخص‌تر بالا برود، ترموستات به کلید فرمان می‌دهد که دور موتور کولر را بیشتر کند تا دمای محیط خنک‌تر شود و به نقطه تنظیم‌شده مطلوب برسد. وقتی هم که هوای محیط از یک حد مشخص سردتر شود، فرمان خاموش کردن یا کم کردن دور موتور کولر را صادر می‌کند.

در کلیدهای هوشمند کنونی، امکان تنظیم مدت زمان روشن بودن کولر آبی نیز وجود دارد. خبر خوب هم این‌که این کلیدهای هوشمند می‌توانند با استفاده از تکنولوژی وای‌فای به تلفن همراه شما نصب شوند. به بیان دیگر، حتی اگر خارج از خانه هم باشید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن کلید کولر آبی هوشمندی که بر روی موبایل خود نصب کرده‌اید، دمای محیط خانه خود را تنظیم کنید. البته در نظر داشته باشید که امکان اتصال به وای‌فای بر روی برخی از کلیدهای کولر آبی هوشمند موجود در بازار وجود دارد و برخی دیگر این ویژگی را ندارند.

نسل جدید کلید کولر آبی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند

تمامی مدل‌های کلید کولر آبی هوشمند در بازار همراه با یک بروشور عرضه می‌شوند که نحوه نصب آنها را توضیح داده است. اگر آشنایی اندکی با کلیدهای قدیمی کولر و مدار پشت آنها دارید، خودتان می‌توانید به‌راحتی این کلیدهای هوشمند را جایگزین کلیدهای قدیمی کنید. اگر با سیستم کلید کولر آشنا نیستید، بهتر است از یک تکنیسین آشنا به نصب کلیدهای هوشمند کمک بگیرید. در زیر نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند را به اختصار توضیح داده‌ایم.

مدل سوکتی

همان‌طور که گفتیم، کلیدهای کولر آبی نسل‌ها و انواع مختلفی دارند. قدیمی‌ترین نوع آن که مدل سوکتی نام دارد، 8 سوکت قرار داده شده است که همه آنها استفاده نمی‌شوند. در واقع تنها سوکت‌های شماره 1، 2، 7 و 9 به سیم‌های برق وصل می‌شوند. در کلیدهای سوکتی، سوکت 1 به فاز، سوکت 2 به سیم پمپ، سوکت 7 به سیم دور تند موتور که از جعبه تقسیم کولر می‌آید و سوکت 9 به سیم دور کند موتور وصل می‌شود. سیم نول برق هم به‌طور مستقیم به نول جعبه تقسیم کولر وصل می‌گردد. اگر کلید کولر، چراغ‌دار باشد، یک سیم نول هم به سوکت شماره 6 وصل می‌شود. جای این‌ها را به‌خاطر داشته باشید، چرا‌که در زمان نصب کلید کولر آبی هوشمند به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

مدل توکار سه پل و چهار پل

نوع دیگر کلیدهای کولر آبی، کلیدهای توکار سه پل هستند. در قسمت پشت این کلیدها، فقط چهار عدد پیچ وجود دارد: P برای پمپ، L برای فاز، F برای دور تند و S برای دور کند است. در پشت نوع جدید‌تر کلید کولر آبی که کلید توکار چهار پل نام دارد، 6 ترمینال تعریف شده‌ است. ترمینال L برای سیم فاز ورودی، P برای پمپ، SP برای دور تند و SL برای دور کند موتور می‌باشد. دو ترمینال N بالا و پائین هم وجود دارد که N پائین به سیم نول ورودی و N بالا به سیم نول خروجی وصل می‌شود.

مدل تمام قطب

آخرین نوع کلید کولر آبی موجود در بازار، کلید تمام قطب نام دارد. عملکرد این نوع از کلید کولر آبی به‌گونه‌ای است که هم اتصال فاز و هم اتصال نول با کولر را قطع و وصل می‌کند. در این نوع کلید، جاهای مشخصی برای فاز، نول و دور تند و کند قرار داده شده است که می‌توانید با استفاده از نقشه ارائه‌شده همراه آنها، جای هر یک  از سیم‌ها را پیدا کنید.

مدل تمام قطب

مراحل نصب

اولین قدم برای نصب کلید کولر آبی هوشمند شناسایی نوع کلید قبلی کولر است. البته این کار برای اهل فن چندان ضرورتی ندارد، اما به شناسایی سیم فاز، نول، دور تند و کند موتور کمک زیادی می‌کند. حالا قسمت رویی کلید کولر قبلی که با استفاده از پیچ روی دیوار محکم شده است را باز کنید. قسمت داخلی کلید را هم باز نمایید و از جای خود بیرون آورید. می‌بینید که علاوه بر کابل کولر که یک کابل چهار رشته‌ای است، دو رشته سیم دیگر هم در پشت کلید قرار دارند که فاز و نول هستند.

قاب کلید هوشمند را هم با استفاده از نوک یک پیچ‌گوشتی بردارید تا ترمینال‌های آن مشخص شوند. سیم‌های دور تند، دور کند و پمپ را که روی کلید قدیمی شناسایی کرده‌اید، از جای خود در آورید و به ترمینال‌های مربوطه روی کلید هوشمند وصل نمایید. سیم فاز که به پیچ یا ترمینال فاز کلید وصل است را باز کنید و به ترمینال فاز روی کلید هوشمند منتقل نمایید. از سیم نولی که مستقیماً به جعبه تقسیم کولر وصل شده است، یک انشعاب بگیرید و به ترمینال مربوطه در کلید هوشمند وصل کنید. حالا کلید را داخل محفظه کلید قبلی قرار دهید و با پیچ محکم کنید. قاب روی آن را هم با دو عدد پیچ عرضه‌شده همراه کلید هوشمند به دیوار وصل نمایید.

اندازه کلیدهای هوشمند و قاب آنها معمولاً متناسب با اندازه کلیدهای قبلی است و از این نظر در نصب کلید کولر آبی هوشمند مشکلی نخواهید داشت. اگر یک کولر آبی جدید خریداری کرده‌اید، با استفاده از نقشه جعبه تقسیم کولر، سیم‌ها را شناسایی کنید و به ترمینال مربوطه در کلید هوشمند متصل نمایید. ادامه کار درست مثل جایگزینی کلید جدید با قدیمی است.

جمع‌بندی

در این مقاله، به معرفی و نحوه نصب کلید کولر آبی هوشمند پرداختیم. کلید کولر آبی هوشمند انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید باتوجه به بودجه خود، یکی را انتخاب کنید و از امکانات آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ